شیرینی نان خامه ای یا نارنجک را چگونه درست کنیم؟

شیرینی نان خامه ای یا نارنجک را چگونه درست کنیم؟ - ویکی ووک

شیرینی نان خامه ای یا همان نارنجک خودمان! از آن دسته شیرینی های بسیار لطیف و دلپذیری است که طرفداران زیادی مخصوصاً در بین بچه ها دارد و بزرگترها هم اگر بچه ها بگذارند، بدشان نمی آید که پشت سر هم چند عدد از این شیرینی های خوشمزه و بی نظیر را بخورند!

در این پست می خواهیم یاد بگیریم که چطوری می شود این شیرینی عالی را در خانه پخت و اصلاً آیا می شود اینجور شیرینی ها را در خانه تهیه کنیم.

شیرینی نان خامه ای یا نارنجک را چگونه درست کنیم؟ - ویکی ووک

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان خامه ای

ردیف عنوان مقدار
1 خامه قنادی 300 گرم
2 تخم مرغ 4 – 5 عدد
3 شیر یک پیمانه یا 200 گرم
4 آرد یک پیمانه یا 125 گرم
5 شکر یک قاشق چایخوری
6 بکینگ پودر یک چهارم قاشق چایخوری
7 وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
8 کره 50 گرم

روش تهیه نان خامه ای

در یک ظرف مناسبی کره و شکر و شیر یا آب ( معادل مقدار شیر می توانید از آب استفاده کنید) را با هم مخلوط کرده و بگذارید تا روی حرارت به جوش آید.

وقتی که آب بخوبی جوش آمد و به اصطلاح ریز جوش زد، آرد را که از قبل دوبار الک کرده اید، به یکباره به مواد در حال جوش اضافه کنید،در این مرحله باید سرعت عمل داشته باشید و تند تند مواد را هم بزنید، تا به صورت خمیر در آید و در ظرف جمع شود، مانند وقتی که حلوا درست می کنید.

حالا مواد را از روی حرارت بردارید و در ظرف دیگری بریزید و در این فاصله آن را چند بار با قاشق پهن کنید تا حرارت خمیر کمی کم شده و دمای آن متعادل و ولرم شود.

در این مرحله به دو روش می توانید عمل کنید، یا اینکه تخم مرغ ها را یکی یکی شکسته و به خمیر اضافه کنید و هر بار خمیر را کاملاً ورز دهید تا تخم مرغ ها جذب خمیر شوند، یا اینکه در ظرف دیگری تخم مرغ ها را بشکنید و به آن وانیل و بیکینگ پودر را بیفزایید، تا بوی بد تخم مرغ هم گرفته شود.

تخم مرغ ها را با چنگال یا با همزن دستی کمی هم بزنید تا تخم مرغ ها با یکدیگر مخلوط شوند.

برای تهیه شیرینی نان خامه ای باید با کمک همزن برقی خمیر را کمی هم بزنید و تخم مرغ ها را که زده بودید، کم کم و در طی چند مرحله به خمیر اضافه کنید و در هر مرحله آنقدر خمیر را هم زده و ورز دهید تا تخم مرغ ها کاملاً جذب خمیر شود و خمیری کشدار و براق بوجود آید، در هر بار افزودن تخم مرغ، هم زدن خمیر باید بین 4 تا 5 دقیقه طول بکشد.

خمیری که بدست می آید باید بسیار نرم، لطیف، براق و چسبناک باشد، کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید، حالا خمیر را داخل قیفی که ماسوره ی مناسبی( معمولاً ماسوره شکوفه ای مناسب تر است) دارد بریزید.

در هر بار استفاده، خمیر را به اندازه یک گردو و با فشار از قیف خارج کنید و با فاصله در سینی فر قرار دهید، اگر دوست دارید که نان خامه ای های بزرگتری درست کنید، می توانید از ماسوره بزرگتری برای این کار استفاده کنید.

فر را باید از قبل با حرارت 200 درجه سانتی گراد روشن کنید تا کاملاً فضای آن داغ شود، حالا سینی نان خامه ای را به مدت زمان نیم ساعت،

درون فر با همان 200 درجه دما قرار دهید تا حجم نان خامه ای سه برابر شود، چون باید این شیرینی کاملاً پوک و توخالی باشد تا بتوانید درون آن را از خامه پر کنید.

برای شیرینی نان خامه ای باید خامه قنادی را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا هم دمای محیط شود، سپس با دور تند همزن چند دقیقه ای بزنید تا پف کرده و فرم بگیرد.

وقتی نان خامه ای ها کمی سرد شد، در انتهای آن سوراخ کوچکی را ایجاد کنید و از همین خامه ی فرم گرفته، داخل یک قیف بریزید و داخل نان ها را با خامه پر کنید.

حالا می توانید نان ها را داخل یخچال بگذارید تا کمی سرد شود و بعد روی آن ها را با شکلات کاکائویی و یا شکلات سفید ذوب شده و یا حتی پودر قند تزئین کنید، بعد از سرد شدن کامل شیرینی ها، می توانید از آن ها برای پذیرایی میهمانان استفاده کنید.

شیرینی نان خامه ای یا نارنجک را چگونه درست کنیم؟ - ویکی ووک

نکات قابل توجه برای تهیه نان خامه ای

حرارت گاز در هنگام مخلوط کردن شیر(آب) و شکر و کره باید بسیار ملایم باشد تا مقدار شیر یا آبی که ریخته اید، کم نشده و تبخیر نشود، پس بلافاصله بعد از اینکه آب و کره و شکر شروع به قل زدن کرد آرد را سریع به مایه اضافه کنید.

وقتی آرد را اضافه کردید و خمیر یکدستی بوجود آمد، حرارت را بلافاصله خاموش کنید تا خمیر به روغن نیفتد، چون حرارت زیاد سبب کم شدن کیفیت خمیر و تغییر شکل نان ها خواهد شد.

اگر خمیر را زودتر و شل تر از حالتی که لازم است بردارید و هنوز آب آن به اندازه ای که لازم است تبخیر نشده باشد، خمیر در فر، کاملاً پف نکرده و حالت نرمی پیدا خواهد کرد.

برای درست کردن تمامی شیرینی ها بخصوص شیرینی نان خامه ای کره را باید حتماً در فضای اتاق قرار دهید و پس از اینکه هم دمای محیط شد، آن را به مواد دیگر اضافه کنید تا حاصل کار مطلوب باشد.

اگر تخم مرغ ها درشت بودند 4 عدد از آن کافی است ولی اگر ریز باشند باید از 5 عدد تخم مرغ استفاده کنید.

تخم مرغ ها را در زمانی به خمیر اضافه کنید که دمای خمیر ولرم باشد و با دست این دمای ولرم را احساس کنید.

به این نکته توجه کنید که در درست کردن این نوع شیرینی، باید حتماً تخم مرغ ها مرحله به مرحله به خمیر اضافه و به روشی که گفته شد مخلوط شوند و بهترین حالت این است که آن ها را با دست ورز دهید.

برای از بین رفتن بوی تخم مرغ می توانید علاوه بر وانیل به آن یک قاشق گلاب اضافه کنید.

حرارت و داغ بودن فر قبل از گذاشتن خمیر شیرینی درون آن، بسیار مهم است.

نان ها باید در داخل فر به خوبی پخته شده و کاملاً پف کنند و بعد از پخته شدن به رنگ طلایی در آمده باشند.

اگر نان خامه ای شما در داخل فر ترک خورد، معلوم می شود که خمیر را خوب هم نزده و بخوبی آن را ورز نداده اید.

به جای خامه قنادی می توانید از خامه صبحانه هم استفاده کنید، به  شرطی که آن را هم، بزنید و فرم دهید.

نان ها را بعد از پف کردن و مغز پخت شدن از فر خارج کنید و کمی که سرد شد سوراخی کوچکی در زیر آن ایجاد کنید تا بتوانید خامه فرم گرفته را درون آن بریزید.

امیدواریم از درست کردن و خوردن شیرینی نان خامه ای به سبک خانگی آن، بیش از شیرینی های آماده ی قنادی لذت ببرید.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *