درباره خواص و مضرات شیر چه می دانید؟

درباره خواص و مضرات شیر چه می دانید – ویکی ووک

با عرض سلام و احترام خدمت کاربران محترم سایت ویکی ووک. امروز می خواهیم درباره یکی از محبوب ترین غذاها و منبع کلسیم یعنی شیر صحبت کنیم. نوشیدن این ماده غذایی هیچ گونه ارتباطی با چاقی و یا اضافه وزن ندارد همچنین باعث کاهش وزن هم نمی شود اما می تواند اشتها را کنترل کند.

شیر را به عنوان یک ماده غذایی کامل میشناسند از 22 ماده ای که در آن است، 18 تای آن برای بدن ضروری است و حتما باید در برنامه غذایی روزمره قرار بگیرد. ارزش غذایی و ویتامین های موجود در آن شامل فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، زینک، آهن، سلنیوم، پروتئین، ویتامین E ، ویتامین K ، ویتامین B6، B1 ،B2 ، چربی و نیاسین است.

درباره خواص و مضرات شیر چه می دانید – ویکی ووک

خواص شیر

تحصقیقات نشان داده است که شیر فواید و خواص زیادی دارد؛ در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

تقویت دندان و استخوان: این ماده غذایی تراکم استخوان ها را بهبود می بخشد و احتمال شکستگی استخوان ها را در کودکی کاهش می دهد و نیز به علت داشتن پروتئین برای سلامت دندان و استخوان ها مفید است.

جلوگیری از دیابت: پروتئینی که در شیر موجود است، خطر ابتلا به بیماری دیابت را در بزرگسالی کاهش می دهد و احتمال دارد که این موضوع بخاطر این است که پروتئین موجود، میزان قندخون را کاهش می دهد.

رفع سموم بدن: اگر روزانه شیر بنوشید، سمومی که از راه های مختلف وارد بدن می شود و خطرناک هستند از بین می برد.

تامین انرژی بدن: این ماده غذایی علاوه بر کلسیم، کالری نیز دارد که یکی از منابع انرژی مورد نیاز برای بدن است البته توجه داشته باشید کالری زیاد برای بدن خوب نیست و باعث چاقی می شود.

کنترل فشارخون: خوردن روزانه این ماده غذایی فشارخون را کنترل می کند مخصوصا در افرادی که فشارخون بالا یا پایین دارند.

کمک به زیبایی: آن دسته از افرادی که از مشکلات پوستی به خصوص خشکی پوست رنج می برند، برای حل این مشکلات می توانند شیر مصرف کنند. جالب است بدانید این ماده غذایی دارای آنتی اکسیدان است و می تواند پوست را سالم تر نگه دارد و همچنین در برابر رادیکال های آزاد مقاوم است.

کاهش افسردگی و استرس: تحقیقات نشان داده است که پروتئین و لاکتیوم موجود در این ماده غذایی، هورمون های به وجود آورنده افسردگی و استرس را متعادل می سازد و این کار باعث آرامش مغز می شود.

جلوگیری از بیماری قلبی: نوشیدن روزانه این ماده، کلسترول بدن را پایین می آورد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

کمک به سلامت چشم: با خوردن روزانه شیر، (به علت دارا بودن ویتامین A و B6) می توانید سلامت چشم را حفظ کرده و از بروز مشکلات آن جلوگیری کنید.

کمک به بهبود خواب: شیر به علت داشتن ماده ای، هورمون ملاتونین که باعث خواب در انسان می شود را تحریک می کند. به همین علت افرادی که شیر، به خصوص گرم آن را استفاده می کنند سریع تر و راحت تر می خوابند.

از دیگر فواید و خواص این ماده غذایی می توان به:

  • کمک به بهبود رشد کودک،
  • کمک به باروری،
  • کمک به سلامت موها،
  • جلوگیری از سرطان روده بزرگ،
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه،
  • خنثی کردن سموم موجود در غذا،
  • تامین و جبران آب از دست رفته بدن،

و… اشاره کرد.

مضرات شیر

همان طور که گفتیم این ماده غذایی دارای فواید بسیاری است اما مانند هر ماده خوراکی دیگر مصرف بیش از حد آن مضراتی را نیز دارد که عبارت اند از:

  • بروز اگزما و حساسیت پوستی،
  • افزایش خطر شکستگی استخوان به خصوص در خانم ها (به علت وجود لاکتوز)،
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات (به علت وجود کلسیم بالا).

امیدوارم خواندن این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

در صورت تمایل می توانید پست های زیر را مطالعه نمایید.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *