چگونه ترک های پوست را از بین ببریم؟

ترک های پوست

ترک های پوست ممکن است در هر قسمت از بدن بروز دهد، اما شایع‌ترین قسمت دست، پا، شکم و سینه است. بروز این ترک‌ها علل مختلفی دارد از جمله بارداری، افزایش وزن، ورزش و ابتلا به ناراحتی‌های پوستی. گفته می‌شود، بهترین راه کاهش این ترک‌ها، ماساژ دادن پوست با روغن‌های طبیعی است.

ترک های پوست

علت ایجاد ترک های پوست

این ترک‌ها، ضایعاتی هستند که در 70 درصد بانوان باردار دیده می‌شود، این رگه‌های سفید گاه باعث ایجاد افسردگی در زنان و مردان می‌شود. این ترک‌ها اغلب اوقات در زمان تغییرات هورمونی ایجاد می‌شوند. تغییرات هورمونی سبب عدم تعادل در فیبروبلاست ها (سلول‌های پایه‌ای پوست که تولید الاستین و کلاژن می‌کنند) می‌شود که این امر منجر به کاهش تعداد و کیفیت فیبرهای کلاژن و الاستین می‌گردد. درنتیجه پوست نازک‌تر شده و ترک‌های موازی در آن ایجاد می‌شود. این ترک‌ها در ابتدا صورتی تا بنفش‌رنگ هستند و سپس به‌تدریج سفیدتر می‌شوند.

دلایل ایجاد ترک های پوست

  • از دست دادن وزن
  • بارداری
  • افزایش وزن
  • رشد ناگهانی
  • بلوغ
  • چاقی

افزایش وزن بیش‌ازحد، باعث کشیدگی پوست می‌شوند و دلیل اصلی این مشکل می‌باشد. از دست دادن کلاژن‌ها، کمبود تغذیه، کودکانی که به‌سرعت چاق می‌شوند، و ….
این ترک‌ها معمولاً در مناطقی مانند: باسن، ران، بازوها، سینه و شکم دیده می‌شوند. حتی برخی از ورزشکاران هم دارای این ترک‌ها می‌باشند.

ترک های پوست

راه های از بین بردن ترک های پوست

یکی از روش‌های از بین بردن این ترک‌ها استفاده از روغن‌های طبیعی می‌باشد. این روغن‌های طبیعی انعطاف‌پذیری پوست را حفظ می‌کند و باعث بهبود گردش خون می‌شود. روغن‌هایی مانند زیتون، جوجوبا، بادام و رز ماری در این زمینه مؤثر است. در صورت مصرف منظم، روغن پوست را مرطوب و لکه‌ها را کمرنگ می‌کند.

روغن رزماری

این گیاه را با روغن بادام مخلوط‌کنید و هرروز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدن را با آن ماساژ دهید. این ترکیب پوست را سفت می‌کند و ترک‌ها را کاهش می‌دهد.

روغن زیتون

باعث رطوبت پوست و کاهش خشکی آن می شود.

روغن بادام

ترکیبی از بادام و روغن زیتون را روی پوست بمالید و روز بعد بشویید.

مغز گندم

ترکیب آن با روغن گل رز، در صورت استفاده در مرحله اولیه، ترک ها را کاهش می دهد. لازم است هفته ای ۲بار از این روغن ها استفاده شود.

استوقودوس

شیوه دیگر برای رفع ترک‌های بارداری، استفاده از ۵ قطره روغن استوقودوس و ۲ قطره روغن‌زیتون است. با این روغن، آن قسمت از پوست را که این لکه‌ها در آن ایجادشده است به مدت ۲۰ دقیقه ماساژ دهید.

روغن هسته زردآلو

به طور طبیعی روشن کننده و انعطاف دهنده پوست است و از بروز ترک های بارداری نیز پیشگیری می کند.

 

به امید فردایی رروشن

منابع: Prevention

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *