آیا با روش نگهداری گیاه زیبای پیرومیای هندوانه ای آشنایی دارید؟

آیا با روش نگهداری گیاه زیبای پیرومیای هندوانه ای آشنایی دارید؟ - ویکی ووک

گیاه زیبای پیرومیای هندوانه ای چشم هر فردی را به خود خیره خواهد کرد، این گیاه با شکل خاص رگ برگ های خود، میوه هندوانه را در ذهن تداعی کرده و توجه هر فرد عادی را هم به خود جلب خواهد کرد، چه رسد به علاقه مندان به گل و گیاه و پرورش آن.

از این رو بر آن شدیم تا امروز در مورد این گیاه زیبا با شما صحبت کنیم، پس با ما باشید.

گیاه بومی آمریکای جنوبی - ویکی ووک

آشنایی با گیاه زیبای پیرومیای هندوانه ای

گیاه دوستان خوشحال باشید، چون پیرومیای هندوانه ای با این همه زیبایی نگهداری راحتی دارد و شما عزیزان با کمی دقت و توجه می توانید آن را در خانه پرورش داده، از آن نگهداری کنید و از دیدن آن لذت ببرید.

این گیاه که بومی آمریکای جنوبی است از خانواده Piperaceae محسوب شده و در مناطق گرمسیری و استوایی به صورت پوششی پرورش داده می شود.

چرا این گیاه به پیرومیای هندوانه ای مشهور است؟

چون برگ های گرد با خطوط سبز و سفیدی که دارد، شبیه پوست هندوانه به نظر می رسد و در شکل ظاهری هم دارای حجم زیادی از این برگ های دیدنی و زیباست.

آیا با روش نگهداری گیاه زیبای پیرومیای هندوانه ای آشنایی دارید؟ - ویکی ووک

شرایط نگهداری این گیاه

مقدار مناسب نور

در واقع چیزی که باعث حفظ رنگ این برگ ها به صورت ابلق می شود، وجود نور به اندازه و کافی برای گیاه است.

بهترین جایی که می توانید گلدان این گیاه را در آن قرار دهید، مجاورت در کنار پنجره های جنوبی خانه است که نور لازم را برای رشد هر چه بیشتر این گیاه فراهم می کند.

گیاه پیرومیا به نور کافی و زیاد نیاز دارد، ولی نباید شدت این نور زیاد باشد و یا نور مستقیم دریافت کند، چون نور فیلتر نشده سبب آسیب دیدن برگ های آن خواهد شده و برگ هایی که در قسمت رأس و حاشیه قرار گرفته اند خواهند سوخت.

اما اگر نور کمتر از حد نیاز باشد، دیگر برگ های این گیاه شکل جذاب و متفاوت خود را از دست خواهند داد و دیگر آن زیبایی خیره کننده را نخواهد داشت.

دمای مناسب

برای اینکه شاهد رشد مناسب گیاه زیبای پیرومیای هندوانه ای باشید، بهترین دما، 25 درجه سانتی گراد است و این گیاه می تواند دمای بین 15 درجه سانتی گراد در کمترین درجه و دمای 30 درجه سانتی گراد در بالاترین درجه را تحمل کند، پس دمای کمتر و یا بیشتر محیط، سبب نابودی این گل زیبا خواهد شد.

آیا با روش نگهداری گیاه زیبای پیرومیای هندوانه ای آشنایی دارید؟ - ویکی ووک

آبیاری مناسب

ابتدا باید بدانید که گلدان این گیاه حتماً به سوراخ هایی برای زهکشی نیاز دارد تا پیرومیا بتواند آب اضافی خود را از طریق این سوراخ ها به بیرون هدایت کند، چرا که آب زیاد سبب پوسیدگی ریشه و سپس ساقه و زرد شدن برگ ها و در نتیجه نابودی تمام گیاه خواهد شد.

برای آبیاری این گیاه دقت داشته باشید که باید خاک گلدان، کاملاً خشک شده باشد تا شما اقدام به آبیاری مجدد آن نمایید، چون آبیاری پرومیا برای سالم ماندن و رشد مناسب آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

این گیاه رطوبت دوست هم هست، پس برای تأمین رطوبت مناسب آن می توانید از روش غبارپاشی استفاده کنید، اما دقت کنید که در این کار هم زیاده روی نکنید، چون باعث سوزانده شدن سربرگ ها خواهد شد.

اما برای اینکه گیاه زیبای پرومیای هندوانه ای شما دچار این صدمات نشود، راحت ترین و ساده ترین کار برای تأمین رطوبت کافی برگ ها اینست که زیر گلدانی را پر از آب بکنید و سنگی را درون آن قرار دهید و سپس گلدان را روی سنگ ها بگذارید تا کف آن مستقیماً با آب تماس نداشته باشد.

این شیوه، بهترین راه برای تأمین رطوبت مورد نیاز گلدان است.

خاک مناسب

گیاه پیرومیای هندوانه ای به خاکی مخلوط از خاک برگ، خاک معمولی و سبک و پرلایت و پیت ماس نیاز دارد که دارای زهکشی بالایی هم باشد.

برای تغذیه این گیاه می توانید هر ماه یک بار با کودهای کامل آن را تغذیه کنید، البته به میزانی که روی بسته ها توصیه شده دقت کنید، چون پیرومیا برای رشد نیاز به خاک خیلی غنی ندارد.

آیا با روش نگهداری گیاه زیبای پیرومیای هندوانه ای آشنایی دارید؟ - ویکی ووک

تکثیر و تعویض گلدان

تکثیر این گیاه را می توانید از سه طریق انجام دهید:

  • از طریق گرفتن قلمه از برگ
  • از طریق گرفتن قلمه از ساقه
  • از طریق کاشت بذر در گلخانه

برای تکثیر این گیاه باید حوصله بیشتری داشته باشید، چون زمان زیادی طول خواهد کشید مخصوصاً اگر قلمه را از طریق برگ بگیرید.

برای این کار باید یک برگ سالم و شاداب را انتخاب کرده و برگ را تا نیمه درون خاک فرو کنید.

از طریق ساقه هم که باید یک ساقه را از حدود دو سانتی متری خاک برش داده و مجدداً در خاک بکارید.

با داشتن یک گیاه زیبای پیرومیای هندوانه ای در خانه و با دیدن آن، با نشاط تر و شاداب تر خواهید بود.

 

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *