دمای طبیعی بدن انسان چقدر است؟

دمای طبیعی بدن انسان چقدر است؟ / ویکی ووک

دمای طبیعی بدن انسان تقریبا در محدوده ای بین 36 تا 37.5 درجه‌ی سانتیگراد است. درجه حرارت از راه های متفاوتی اندازه‌گیری می شود که در این مطلب میخواهیم راه های اندازه‌گیری و عوامل مهم در میزان تولید حرارت بدن را بررسی کنیم.

دمای طبیعی بدن انسان

 

دمای طبیعی بدن انسان چقدر است؟ / ویکی ووک

 

همانطور که در ابتدا‌ی مطلب نیز گفتیم درجه‌ی حرارت طبیعی بدن انسان تقریبا در محدوده‌ ای بین 36 الی 37.5 درجه‌ی سانتی گراد است. در صورتی که درجه حرارت در رکتوم اندازه گیری شود، مقادیر بدست آمده حدود 0.6 درحه سانتیگراد از درجه دهان بیشتر است. درجه حرارت متوسط طبیعی هنگام اندازه گیری از راه دهان 36.7 الی 37 درجه سانتی گراد و هنگام اندازه گیری از راه معقد حدود 0.6 درجه سانتیگرد بیشتر است.

درجه ی حرارت بدن تا حدودی با فعالیت های عضلانی و تغییرات شدید درجه حرارت محیط تغییر می کند، زیرا مکانیزم های تنطیم کننده درجه‌ی حرارت صد در صد موثر نیستند. هنگامی که حرارت بیش از حدی بر اثر فعالیت های عضلانی شدید در بدن تولید می شود، درجه‌ی حرارت معقد می تواند به 38.3 الی 40 درجه سانتگراد برسد. از طرف دیگر هنگامی که بدن در معرض سرمای شدید قرار می گیرد، درجه‌ی حرارت معقد می تواند از 36.7 درجه‌ی سانتی گراد کمتر شود.


 

 


عوامل تعیین کننده دمای طبیعی بدن انسان

تولید و ایجاد حرارت در بدن یکی از فرآورده های جانبی اصلی متابولیسم پایه است. مهمترین عوامل تعیین کننده میزان تولید حرارت عبارتنداز:

  • میزان متابولیسم پایه تمام سلول های بدن
  • مقدار اضافی متابولیسم ناشی از فعالیت های عضلانی
  • متابولیسم ضافی ناشی از اثر تیروکیسن روی سلول ها
  • متابولیسم اضافی ناشی از اثر اپی نفرین، نواپینفرین و تحریک عصب سمپاتیک
  • متابولیسم اضافی ناشی از افزایش درجه حرارت خود سلول بدن

با توجه به صحبت های شده مشخص است که هیچ فردی در روی زمین از نظر ساختار ژنیتیکی یکسان نیست و به همین دلیل هم است که در طب قدیم و سنتی انسان ها را بر مبنای طیع و مزاج آن ها بررسی می کنند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا عوامل دیگری بر حرارت و دمای طبیعی انسان تاثیر گذار هستند؟ لطفا نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع کلید ورود به طب قدیم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *