با دیگر خواص بامیه بیشتر آشنا شویم

با دیگر خواص بامیه بیشتر آشنا شویم - ویکی ووک

خواص بامیه آنقدر زیاد است که باید برای آن مطالب بسیاری را نوشت تا افراد به سودمندی این گیاه ارزشمند بیشتر پی برده و سعی کنند تا آن را بیشتر از پیش به مصرف برسانند.

اگر پست قبلی را مطالعه کرده باشید، چند مورد از خواص درمانی بامیه را عنوان کردیم که در این پست به تکمیل مطالب خواهیم پرداخت.

همچنان همراه مان باشید.

برخی دیگر از خواص بامیه

برخی دیگر از خواص درمانی گیاه بامیه عبارت اند از:

درمان بیماری آسم

یکی از بهترین و مفیدترین درمان های طبیعی برای مبتلایان به آسم، استفاده از بامیه و خواص بامیه است، این گیاه با ویتامین C موجود در خود، می تواند با مبارزه موثر با التهابات، علائم حملات مربوط با بیماری آسم را کاهش داده و به آن ها کمک کند، پس بهتر است اینگونه افراد از بامیه بیشتر استفاده کرده و آن را در برنامه غذایی خود جایگزین کنند.

آسم - ویکی ووک

درمان جوش های صورت 

برای کسانی که در دوران جوانی و نوجوانی به سر می برند و یا اینکه بطور کلی همیشه دارای جوش هایی بر روی پوست صورت هستند، مصرف بامیه یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای درمان آن بشمار می رود.

بدین شکل که ابتدا بامیه یا دانه های میان آن را خشک کرده و سپس آن را پودر کنید و سپس یک قاشق مربا خوری از پودر آن را در نصف استکان کوچک عرق کاسنی بریزید و با هم مخلوط کنید تا به صورت خمیری نازک در آید و آن را به  صورت ماسک بر روی جوش ها قرار دهید.

تقویت سیستم بینایی

یکی دیگر از خواص بامیه تقویت سیستم بینایی است، چون بامیه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند، زانتین، بتاکاروتن و لوتئین و از همه مهمتر ویتامین A است که برای بینایی لازم و مفید است.

رادیکال های آزاد در بدن که حاصل متابولیسم سلولی هستند، برای بدن بسیار خطرناک بوده و موجب تخریب سلول ها بخصوص سلول های بینایی می شوند.

پس ما با مصرف مقدار قابل توجهی از گیاه بامیه و گنجاندن آن در برنامه غذایی، می توانیم باعث جلوگیری از بیماری هایی مانند آب مروارید شویم و بدین وسیله به سیستم بینایی هم کمک نماییم.

با دیگر خواص بامیه بیشتر آشنا شویم - ویکی ووک

گیاهی مفید برای دیابتی ها

فیبر موجود در بامیه سرعت جذب قند خون را کاهش داده، قند خون را بالا نمی برد و قند خون را در سطح طبیعی نگه می دارد، از این رو برای افراد مبتلا به دیابت مفید خواهد بود.

مقابله با سرطان

بامیه یکی از گیاهان مفیدی است که دارای بیشترین آنتی اکسیدان است و برای مهار و از بین بردن سلول های سرطانی، این مقدار از آنتی اکسیدان می تواند بسیار خوب عمل کرده و بدن شما را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کند و بدین ترتیب از تولید و تکثیر و همین طور گسترش سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می نماید.

بامیه برای جبران کم خونی

می دانید که برای تولید هموگلوبین خون، بدن ما به آهن و سایر مواد معدنی نیاز دارد و بامیه حاوی مقدار مناسبی از آهن و مس است که این مواد در سالم نگه داشتن گلبول های قرمز خون و همین طور تولید آن ها دارای اهمیت ویژه ای هستند.

پس برای جبران کم خونی حاصل از فقر آهن می توانید روی این گیاه حساب ویژه ای باز کنید.

با دیگر خواص بامیه بیشتر آشنا شویم - ویکی ووک

مضرات بامیه

مصرف زیاد بامیه، برای اشخاصی که مزاجی سرد دارند و به اصطلاح سرد مزاج هستند توصیه نمی شود، چون طبیعت خود بامیه هم سرد است، اما این افراد با افزودن ادویه هایی که طبیعتی گرم دارند، مانند دارچین، زیره، زنجبیل، زعفران و… به بامیه، می توانند طبع غذا را بهبود بخشیده و آن را بدون نگرانی میل کنند.

تنها موردی که می توان برای مضرات بامیه در مقابل این همه فواید ذکر کرد اینست که این گیاه به دلیل داشتن پتاسیم بالا و وجود مقدار زیادی اگزالات، که به سنگ کلیه و مثانه می چسبد و منجر به بزرگتر شدن آن می شود و کلاً به افرادی که مبتلا به بیماری های کلیوی هستند توصیه نمی شود.

همچنین بامیه دارای مقداری ویتامین K می باشد که سبب افزایش در انعقاد خون می شود، پس این گیاه برای افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مانند، هپارین و وارفارین و… مصرف می کنند، توصیه نمی شود.

برخی افراد هم به دلیل داشتن حساسیت، با خوردن بامیه دچار حالت تهوع و سوءهاضمه می شوند که تعداد اینگونه افراد بسیار کم و اندک است.

به هر حال دیدید که خواص بامیه آنقدر زیاد است که در مقابل اندک مضرات آن، اصلاً به حساب نمی آید و بهتر است تا فصل بامیه های تازه نگذشته است، از این گیاه پر خاصیت کمال استفاده را ببریم.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *