گیاه ترشک سه برگ و خواص آن

گیاه ترشک سه برگ و خواص آن / ویکی ووک

گیاه ترشک سه برگ یا ترشک شبدری یکی از گیاهان مفید است که در درمان اسهال خونی بسیار نافع است. در این مطلب میخواهیم بیشتر با این گیاه آشنا شویم. همچنین ما در مطالب قبل با برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون ختمی، لوبلیا، اسارون و… آشنا شده بودیم که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را نیز مطالعه کنید و به اطلاعات عمومی خود در زمینه‌ی داروهای گیاهی بیش از بیش اضافه کنید.

آشنایی با درباره‌ی گیاه ترشک سه برگ

 

گیاه ترشک سه برگ و خواص آن / ویکی ووک

 

ترشک شبدری گیاهی است از خانواده ی Oxalidaceae، کوچک و یک ساله با ساقه ی خزنده ی پوشیده از کرک خاکستری، برگ های آن مانند شبدر است و دارای سه قسمت یا به تعبیری دارای سه برگچه می باشد که خیلی شبیه برگ شبدر است، هر دو طرف برگ ها با کرک، ظریفی پوشیده شده است و دمبرگ درازی دارد. گلهای آن زردرنگ می باشد ولی گونه ی دیگری از آن با گل های سفید و صورتی دیده می شود. این گیاه در شمال ایران در گیلان بین رشت، لاهیجان، بندرگز، مینودشت و سایر نقاط مرطوب و در اطراف تهران و همچنین در جنوب غربی ایران در منطقه ی کشور لرستان دیده می شود. در هندوستان و چین و مناطق مختلف دیگر جهان نیز می روید.


شاید دوست داشته باشد

تاریخ انتشار بازی Need for speed payback / ویکی ووکتاریخ انتشار بازی Need for speed payback

بازی Need for speed payback نسخه جدید نید فور اسپید قرار است شامل ویژگی‌های جذابی چون شخصی‌سازی خودرو و تعقیب و گریز‌های هیجان‌انگیز باشد ، همچنین طبق گفته ی …

 


خواص گیاه ترشک سه برگ

 

گیاه ترشک سه برگ و خواص آن / ویکی ووک

 

این گیاه خواص بسیاری است که این خواص عبارتند از:

  • مبرد، خنک کننده و مدر است
  • قاعده آور می باشد
  • حل کننده ی سنگ، قابض و بند آورنده ی خونریزی است
  • برای بیماری های پوستی نظیر جرب، آبسه ها و جراحت های ناشی از گزش حیوانات سمی و پاک کردن زخمها تجویز می شود
  • ضددرد، مسکن و تب بر است
  • ورم های ناشی از کوفتگی و ضربه ای وارده به اعضا را تحلیل برده و درد آن را تسکین می دهد
  • درد معده را هم تسکین می دهد

علاوه بر موارد فوق اگر آب جوشانده ی آن را بخورید. برای رفع انسداد کولون و رفع اسهال خونی مفید است، برای معالجه ی بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C مصرف می شود. شیره ی آن به عنوان تریاق و ضدسم در موارد مسمومیت های حاصله از سم های جیوه ای وارسنیک به کار می رود، همچنین مالیدن آن روی سوختگی پوست در اثر آتش و هم چنین محل گزیدگی عقرب مفید می باشد. و اگر تنتور آن رادر سرکه گرم کنید، مرحم خوبی برای اعضای شکسته می باشد.

مضرات گیاه ترشک سه برگ

مصرف زیاد این گیاه سمی است و برای مصرف این گیاه لطفا حتما با پزشک مشورت کنید.

نظر شما در رابطه با این گیاه چیست؟ آیا در محل شما از این گیاه وجود دارد؟ لطفا نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *