گشنیز و خواص آن

گشنیز

گشنیز گیاهی یکساله با برگهای معطر و گلهای صورتی کمرنگ است و عملکرد دارویی ضد نفخ دارد، نام علمی این گیاه ” Coriandrum sativum ” می باشد و از خانواده چتریان است. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی مفید به نام گشنیز بپردازیم.

درباره ی گشنیز

همانطور که در ابتدای بحث نیز اشاره شد گیاهی یکساله با برگهای معطر و گلهای صورتی کمرنگ است که دارای آرایش چتری می باشند. برگهای بالایی گیاه دارای ظاهری پر مانند است در حالیکه برگهایی پایینی تقسیم نشده و کاملا متفاوت از برگهایی بالایی می باشند. میوه های کروی کوچک و خشک این گیاه پس از رسیدن به دو قسمت تقسیم می شوند.

گشنیز

خواص گشنیز

دانه خشک و رسیده ی گشنیز جزو اندام دارویی این گیاه می باشند و اسانس ( کوریاندرول، لیمونن، فلاندرن، میرسن) و ویتامین های A, B, C مواد موثره ی مهم این گیاه است این گیاه عملکرد دارویی ضد نفخ دارد و عمدتا برای درمان کاهش اشتها و ناراحتی هایی سوءهاضمه استفاده می شود. از روغن این گیاه در درمان های:

  • درد مفاصل
  • رماتیسم
  • اختلالات و ناراحتی های قاعدگی

استفاده میشود.

به طور کلی مهمترین اثرات این گیاه:

  • ضد نفخ
  • میکروب کش
  • ضد اسپاسم
  • محرک و مقوی معدهپ

 

گشنیز

 

طریقه ی مصرف گشنیز

دانه ها را بصورت له شده، پودر و روغن آن مورد استفاده قرار میگیرد. مقدار مصرف روزانه 3 گرم از  میوه خشک است.

عوارض جانبی گشنیز

 

گشنیز

 

بعضی از افراد، نسبت به روغن گشنیز هنگامی که بر روی پوست بکار می رود دارای حساسیت هستند. استفاده بیش از 10 گرم در یک روز باعث سرگیجه، ورم معده و روده، پیدایش خون در ادرار، سوزش و التهاب کلیه و مجاری ادار و در مقادیر بالا موجوب اختلال حواس می شود. لطفا برای مصرف این گیاه جهت درمان های بالا که ذکر شد حتما با مشاور داروی گیاهی مشورت کنید. از این گیاه قرص سی لاکس، افشره گشنیز، پودر کارمیناتیف موجود می باشد.

به امید فردایی روشن

منابع: اتحادیه گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

28 دیدگاه در “گشنیز و خواص آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *