خیار و خواص آن

خیار

در پست های قبل با خواص بسیاری از میوه ها و سبزیجات همچون هلو، شلیل، کاهو، توت فرنگی و…  آشنا شدیم اما امروز می خواهیم با خواص میوه ای  به نام خیار آشنا شویم که برخلاف تصور خیلی ها پر از خاصیت است. منشا پیدایش این میوه کشور هند می باشد. امروزه بزرگترین تولید کننده این گیاه در جهان کشور چین است این کشور با بیش از 60 درصد تولید کننده خیار و خیارشور می باشد و بعد از آن کشورهای ترکیه، روسیه، ایران و آمریکا قرار دارند.

درباره خیار

خیار گیاهی از دسته کدوییان است و اقسام گوناگونی دارد. 90 درصد آن را آب تشکیل می دهد و طبعی سرد و تر( مرطوب ) دارد. این میوه داری املاحی همچون منگنز،کلسیم، فسفر، آهن، روی، پتاسیم، کربنات کلسیم و سلولز و سرشار از ویتامین آ، ب و ث است. در ادامه با خواص این میوه شگفت انگیز اشنا می شویم.

خیار

خواص خیار

خیار عطش را تسکین می دهد، باعث تصفیه خون می شود، ملین است، از سرماخوردگی به خصوص درزمستان جلوگیری می کند، باعث رفع بی حوصلگی و کم خوابی است، برای افراد  مبتلا به مرض قند مفید است، باعث تقویت کبد می شود، کمک به دفع سموم و چربی های مضر می کند، در درمان دردهای معده، رماتیسم، نقرس، چاقی، التهاب های درونی، تب های عفونی وشدید، سنگ کلیه و مثانه، تب های صفراوی و فشارخون موثر است، برای رفع سردرد مفید است، کمک به شادابی پوست می کند و چین و چروک های صورت را از بین می برد، تشنگی را برطف می کند.

خیار

آشامیدن آب این گیاه جهت رفع اکثر تب های شدید، تسکین حرارت صفرا و خون، التهاب معده، رفع تشنگی، پاک کردن کبد، زیاد شدن ادرار، دفع سنگ کلیه و مثانه و بهبود یرقان سودمند است.

افرادی که دیابت دارندروی غذا این گیاه را  مصرف کنند.’d

اگر همراه غذا سالاد خیار بخورید به درمان یبوست کمک می کند.

مضرات خیار

 

خیار

 

خوردن خیار  با پوست مخصوصاً اگر تر و تازه نباشد، دیر هضم بوده و باد معده و قولنج ایجاد می‌کند.

اگر خیلی رسیده باشد تولید دل درد می‌کند.

برای معده‌های ضعیف و سوءهاضمه ضرر دارد.

برای کودکان کم سن و کسانی که اسهال هستند مناسب نیست.

برای اشخاصی که ناراحتی معده دارند، مناسب نیست و ممکن است باعث اختلال در دستگاه گوارش شود.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: 7 گنج | ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *