ذرت و خواص آن

ذرت

در پست های قبل با خواص انگور، خیار، آلبالو، هویج، آلو سیاه و… آشنا شدیم. اما امروز می خواهیم درمورد یکی از سبزیجات نشاسته ای به نام ذرت آشنا شویم. این ماده غذایی در بسیاری از کشورها یکی از منابع اصلی تامین کننده غلات است. از این گیاه محصولات متعددی مانند نشاسته ذرت، شربت ذرت، آرد ذرت، روغن ذرت، پاپ کورن و… تهیه می شود.

درباره ذرت

ذرت دارای بیش از صدها گونه متفاوت است و رنگ های بسیار متنوعی دارد. این گیاه علاوه بر زرد و سفید، به رنگ های صورتی، بنفش، آبی، قرمز و مشکی وجود دارد. جالب است بدانید در کشور آمریکا اخیرا ذرت های چند رنگ هم کشت شده اند. این گیاه خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان و فیتونوترینت است. در ادامه با خواص آن آشنا می شویم.

ذرت

خواص ذرت

ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است، سرشار از ویتامین C  و تمامی ویتامین های گروه  B است همچنین دارای فسفر، پتاسیم و منگنز می باشد، از ریزش مو و شکسته شدن و گوشه کردن ناخن ها جلوگیری می کند،برای مبتلایان به یبوست مفید است، غذای خوبی برای جلوگیری از سرطان است، از کرم خوردگی دندان ها جلوگیری می کند، فشارخون را کاهش می دهد، به علت داشتن مزایای تغذیه ای متخصصان تاکید دارند که در رژیم غذایی هر فرد باشد، بسیار قوی و کارآمد است و برای کاهش گرفتگی عروق مناسب است.

ذرت

برای زنان کم خون به ویژه کسانی که کم خونی آنها ناشی از کمبود ویتامین است مناسب می باشد، گرفتگی عضلانی را به علت داشتن املاحی همچون منیزیم بهبود می بخشد، به علت داشتن کلسیم و فسفر برای کودکان در حال رشد و نوجوانان بسیار مفید است و بر استخوان سازی آنها تاثیر چشمگیری می گذارد.چون منبع خوب فیبر است رشد باکتری های مفید در روده را افزایش می دهد علاوه بر موارد فوق برای:

  • برای قند خون مفید است
  • از دیابت پیشگیری می کند
  • کلسترول را کاهش می دهد
  • از بیماری ایدز جلوگیری می کند
  •  امکان ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد

 

ذرت

 

چند نکته در مصرف ذرت

روغن این گیاه کلسترول خون را پایین می آورد و برای بیماری های پوستی مفید است.

پماد این گیاه زخم ها را خشک می کند.

مصرف زیاد از شربت این گیاه که یکی از فرآورده های آن است موجب بیماری های متعددی از جمله چاقی، دیابت، چربی خون، بیماری های قلبی و عروقی، سندروم متابولیک و… می شود.

مضرات ذرت

 

corn4

 

زیاده روی در مصرف ذرت موجب سوء هاضمه و عدم جذب ویتامین B3 می شود.

افراد مبتلا به واریس باید در مصرف آن احتیاط کنند.

افراد مبتلا به سرماخوردگی نباید از ذرت سرخ شده استفاده کنند.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: هفت گنج / تبیان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *