چگونه بی خوابی را درمان کنیم؟

بی خوابی

خواب با کیفیت همانند تنفس در هوای پاک و خوردن غذاهای سالم در زندگی انسان ضروری است. بدون خواب مناسب، بدن به درستی عمل نمی کند. در خواب اطلاعاتی که در طول روز جمع آوری شده است به حافظه بلند مدت منتقل می شود.همچنین، درطول خواب بدن ما رشد عضلانی، تولید هورمون ها، تعمیر بافت ، بازسازی و جوان شدن را انجام می دهد. قبلا درباه ی اینکه چگونه میتوان خواب راحتی داشت صحبت کرده ایم و در این پست میخواهیم به این بررسی کنیم که چگونه بی خوابی را برطرف کنیم.

بی خوابی چه تاثیری بر بدن دارد؟

بی خوابی مزمن به بیماری های مختلفی از جمله چاقی، اضطراب، افسردگی ، فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی و … منجرمی شود. اگرچه بسیاری از مردم از قرص های مختلف برای به خواب رفتن استفاده می کنند، اما علت بی خوابی را می پوشانند و مشکلات بیشتری به وجود می آید. به گزارش برنا ،اگر به دلیل مشکلات مختلف و مشغول بودن ذهن و نگرانی و اضطراب نمی توانید بخوابید مصرف داروهای گیاهی زیر می تواند به آرامش شما کمک کند. (با مشورت پزشک)

کدام گیاه بی خوابی را درمان میکند؟

«کلینیک مایو»، بی خوابی را به این شکل تعریف می کند: اختلال مداوم که می تواند خوابیدن، خواب ماندن یا هر دو حالت را سخت کند. این اهمیت خواب را نشان می دهد، در ادامه گیاهانی که باعث رفع بیخوابی میشود را مطالعه میکنیم.

سنبل الطیب (والرین)

ریشه این گیاه گلدار چند ساله قد بلند، خشک می شود و به عنوان آرام بخش قابل استفاده است. با توجه به مطالعات متعدد، والرین، بومی اروپا و آسیاست و به کاهش زمان لازم برای به خواب رفتن کمک می کند. همچنین طول مدت و کیفیت خواب را افزایش می دهد. در صورت مصرف فر اورده های این گیاه ، سعی کنید سه هفته مصرف کنید سپس آن را به داروی گیاهی دیگری تغییر دهید زیرا بدن شما به این قرص عادت می کند. قبلا درباره ی سنبل الطیب صحبت کرده ایم که میتوانید بخوانید

بی خوابی

گل ساعت

علاوه بر این که این گل فوق العاده زیباست به عنوان ابزاری مناسب برای آرام کردن ذهن و آرامش بدن استفاده می شود. این داروی گیاهی برای مدت زمان بسیار طولانی برای کاهش استرس های روانی استفاده می شده است. از لحاظ تاریخی این دارو برای خوابیدن و برطرف کننده استرس استفاده می شود. ترکیب شیمیایی این گیاه چیزی کمتر از ماده ای شگفت انگیز نیست. مطالعات علمی نشان می دهد این گیاه خواص آرام بخشی دارد به خصوص زمانی که با دیگر گیاهان ترکیب می شود. این گیاه غنی از فلاون، آلکالوئیدها و coumarinss است که خواص بازدارنده انتقال دهنده عصبی دارد و نقش مهمی در تنظیم تحریک پذیری و حجم عضلانی ایفا می کند.

پوست ماگنولیا

پوست درخت ماگنولیا، در طب چینی استفاده می شود و به منظور کاهش سطح کورتیزول و افزایش آرامش بدن و ذهن مصرف می شود. نه تنها این ماده تاثیر مثبتی در بهبود مدت و کیفیت خواب دارد بلکه به کاهش خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 نیز کمک می کند. مطالعات محققان ایتالیایی نشان می دهد پوست ماگنولیا باعث کاهش اضطراب می شود و هنگامی که عصاره پوست درخت با منیزیم ترکیب شود باعث بهبود  خواب، خلق و خو، کاهش اضطراب و افسردگی در زنان یائسه می شود.

بی خوابی

استوقودوس

استوقودوس درختچه های چوبی با عطر بسیار دلپذیر و گل های بنفش دوست داشتنی است. اگر چه این گیاه بومی مناطق کوهستانی دریای مدیترانه است، امروزه در سراسر جهان از جمله ایالات متحده، استرالیا و جنوب اروپا نیز رشد کرده است. یک فنجان چای گرم این گیاه قبل از خواب راه بسیار خوبی برای افزایش آرامش و کاهش اضطراب، افسردگی، استرس و بی خوابی است. البته قبلا درباه ی مواد غذایی که افسردگی را درمان میکند نیز حرف زدیم. البته از استرس و اضطراب نیز صحبت کرده ایم که میتوانید بخوانید و اطلاعات را بالا ببرید. علاوه بر نوشیدن چای، سعی کنید بالش خود را به اسانس استوقودوس ونمک سولفات منیزیم آغشته کنید. قبلا درباره ی استوقودوس صحبت کردیم که میتوانید درباره ی این گیاه بخوانید. همچنین این گیاه تیک عصبی را نیز برطرف میکند.

دیگر نکات طبیعی برای خواب راحت:

  • هر شب در زمانی ثابت بخوابید و بیدار شوید.
  • گیاهان آرامش بخش در اتاق خواب پرورش بدهید.
  • در تاریکی کامل بخوابید.
  • یک پنجره را برای هوای تازه باز نگه دارید.
  • از تختخواب ارگانیک استفاده کنید.
  • قبل از خواب حمام آب گرم بگیرید.
  • سعی کنید صبح زود ورزش کنید.
  • یک مجله از چیزهایی که دوست دارید نگه دارید.
  •  از میزان مصرف کافئین و قند بکاهید.

می توانید از گیاه شناس یا پزشک متخصص برای مصرف گیاهان دارویی مشاوره بگیرید. به خاطر داشته باشید که گیاهان فوق العاده قوی وجود دارند و گیاهان دارویی به مقدار مناسب ضروری هستن

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *