تافل چیست و چگونه برگزار می شود؟

تافل

تافل ( TOEFL ) مخفف جمله ی Test of English as a Foreign Language است که معنی آن یعنی آزمون انگلیسی به عنوان زبان بیگانه می باشد آزمونی است که که میزان توانایی افراد را در زمینه برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی می‌سنجد. آزمون های تافل به دو صورت IBT و PBT برگزار میشود که تفاوت های کوچکی باهم دارند. این آزمون اولین بار در سال ۱۹۶۴ برگزار شد و پس از آن تا کنون نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند در این مطلب میخواهیم بیشتر با این آزمون آشنا شوییم.

تافل IBT چیست؟

 

تافل

 

این آزمون از سال 2005 معرفی شد و مبتنی بر اینترنت است. این آزمون بطور قابل توجهی گسترش یافته است و باعث شد که آزمون CBT (مبتنی بر کامپیوتر) در سال 2006 متوقف شود. در این نوع آزمون شرکت کنندگان بایستی در تاریخهای مشخص شده در محل حوزه آزمون حضور پیدا کرده و از طریق اینترنت آزمون را برگزار کنند. اعتبار مدرک این آزمون با مدارک امتحانات تافل قدیمی یکسان است ولی این آزمون دارای تفاوتهایی می‌باشد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخلاف تافل قدیمی که بیشتر تأکید بر روی گرامر بود، این آزمون تمامی مهارتهای زبانی را پوشش می‌دهد.
  • فاصله زمانی بین شرکت در آزمون و دریافت نتیجه بر روی اینترنت حدود دو هفته می‌باشد.
  • این آزمون هر ماه چند بار برگزار شده و داوطلبان آزادی عمل بیشتری در انتخاب تاریخ آزمون دارند.

این آزمون دارای 4 بخش:

  • نوشتاری
  • گفتاری
  • شنیداری
  • خواندن

که این 4 بخش در 4 ساعت انجام میشود. نمره هر یک از مهارت‌ها بین ۰ تا ۳۰ بوده و در مجموع نمره بین ۰ تا ۱۲۰ است. نمره ۷۹ یا ۸۰ این آزمون معادل ۵۵۰ آزمون کاغذی شناخته می‌شود که برای ورود به اکثر دانشگاه‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی مورد نیاز است.

تافل PBT چیست؟

از اسم آزمون مشخص است که داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید به سوالات موجود در دفترچه آزمون پاسخ دهند. این آزمون جای خود را رفته رفته به آزمون اینترنتی داده‌است و در واقع در آینده‌ای نه چندان دور کاملاً منسوخ خواهد شد.

این آزمون سه بخش اصلی:

  • مهارت شنیداری
  • ساختار زبان
  • مهارت خواندن

می باشد. علاوه بر سه مهارت فوق یک قسمت برای مهارت نوشتن هم وجود دارد که در یک فرصت ۳۰ دقیقه‌ای بایستی داوطلب بتواند در مورد موضوع مشخصی بنویسد. نمرات بدست آمده از هر قسمت بعد از تغییر مقیاس یافتن با هم جمع شده و نمره کل داوطلب را مشخص می‌کند. این نمره می‌تواند بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ تغییر کند؛ بنابراین هیچ نمره مشخصی برای قبولی یا رد شدن در این آزمون وجود ندارد و همه شرکت کنندگان در این آزمون نمره آزمون را دریافت خواهند کرد. نمره مورد نیاز داوطلب بستگی به محلی دارد که داوطلب می‌خواهد نمره آزمون تافلش به آنجا ارسال شود. معمولاً برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور نمره بالاتر از ۵۵۰ و برای شرکت در آزمون دکتری در داخل ایران نمره بالاتر از ۴۸۰ مورد نیاز است.

تافل

آیا تافل در ایران برگزار می شود؟

بر طبق داده‌های موجود در اوایل سال ۲۰۱۰، این آزمون در شهرهای آمل، تبریز، شیراز، ارومیه، زنجان به صورت اینترنتی، در جزیره کیش و کرج به صورت کاغذی، و در اصفهان و تهران به هر دو صورت برگزار می‌گردد. موسسه آموزش عالی جاوید جیرفت نیز در شهریور ماه ۱۳۹۱ موفق به اخذ مجوز برگزاری آزمون تافل iBT از دانشگاه پرینستون (مؤسسه ETS) گردید و تاکنون (خرداد ۱۳۹۳) بیش از ۷۰ آزمون در این سنتر برگزار شده است.

 به امید فردایی روشن.

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *