واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (Augmented Reality) فناوری جدیدی است که با الحاق یک یا چند لایه مجازی به تصویر ایجاد شده واقعی، همراه با قابلیت پیمایش دوربین، امکانی فراهم شده است تا دنیای واقعی و دنیای مجازی فراتر از گذشته به یکدیگر نزدیک شده و صحنه های متفاوتی را پیش روی کاربران بگذارند. این فناوری بستر جدیدی را در حوزه فعالیت های نرم افزاری بطور تخصصی ایجاد نموده است. ما در مطالب قبل فناوری های جدیدی همچون اینترنت اشیا را بررسی کردیم، در این مطلب نیز میخواهیم با این فناوری آشنا می شویم.

فناوری واقعیت افزوده چیست؟

همان طور که در ابتدا نیز اشاره شد، فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) در مبحث پردازش تصویر در علوم گرافیک دیجیتال ارائه گردیده است، در این فناوری جدید با الحاق یک یا چند لایه مجازی به تصویر ایجاد شده واقعی همراه با قابلیت پیمایش دوربین امکانی فراهم شده است تا دنیای واقعی و دنیای مجازی فراتر از گذشته به یکدیگر نزدیک شده و صحنه های متفاوتی را پیش روی کاربران گشوده است. مدتی است که این فناوری از یک فعالیت آزمایشگاهی و تحقیقاتی به یکی از زیر شاخه های مهم  نرم افزاری  تبدیل شده است و به سرعت در حال رشد و توسعه است.

واقعیت افزوده

شرکت های مختلفی در سراسر جهان فعالیت های نرم افزار ی خود را بر این حوزه متمرکز نموده و تولیدات متنوعی نیز مبتنی بر این فناوری در حال تولید است. این فناوری بستر جدیدی را در حوزه فعالیت های نرم افزاری بطور تخصصی ایجاد نموده است، یکی از جدی ترین حرکت های شرکت Google در این حوزه، طراحی عینک های هوشمند گوگل است که با بهره گیری از فناوری واقعیت افزوده به صورت هوشمند لایه ای مجازی را به دنیای واقعی الحاق نموده است. گوشی های تلفن همراه و تبلت های هوشمند تلفن همراه نیز از این فناوری به شکلی وسیع بهره برده اند و در حال حاضر اپلیکیشن های متعددی مبتنی بر این فناوری به شکلی کاربردی و در بخش های مختلف درحال  طراحی و توسعه هستند.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده چگونه کار می کند؟

به طور مشخص در مورد اسمارت‌فون‌ها، به عنوان یک مثال،  ARبا یک اپلیکیشن که به دنبال یک نشانه‌ی خاص می‌گردد کار می‌کند. این علامت می‌تواند یک بارکد سیاه و سفید یا چیز دیگری باشد که کاربر تعیین می‌کند. وقتی علامت مورد نظر پیدا شد، یک شئ سه بعدی به آن علامت اضافه می‌شود. با کمک دوربین گوشی و دنبال کردن جایگاه دستگاه نسبت به علامت، کاربر می‌تواند به طرف علامت حرکت کرده و شئ سه‌بعدی را پیدا کند. این کار توان پردازشی نسبتا بالایی می‌طلبد زیرا گوشی باید مکان خود و همچنین مکان علامت را به دقت دنبال کند تا شئ سه‌بعدی را درست و سر جای خود نمایش دهد.

 

واقعیت افزوده

 

بطور کلی، عملکرد فناوری واقعیت افزوده به اینگونه است که یک الگو تعریف شده، توسط دوربین تشخیص داده می­شود و پس از تایید تشخیص المان­های گرافیکی برروی الگوی مربوطه سوار می­شوند. البته لازم به ذکر است که این شیوه باتوجه به کاربرد این تکنیک در پروژه­های خاص، متفاوت خواهد بود.

واقعیت افزوده چه کاربرد هایی دارد؟

باتوجه به ماهیت این فناوری، می­توان از آن در بسیاری از حوزه­ ها، برای معرفی و ایجاد ساختارهای مدیریتی بهره برد، که این امر، دامنه استفاده از تکنیک واقعیت افزوده را گسترده و وسیع می­کند. به طبع خواسته­ ها و نیازمندی ­ها، می­توان کاربردهای واقعیت افزوده را در دسته ­بندی­ ها و طبقه­ بندی های متفاوتی قرارداد. و بطور کلی در صنایعی همچون:

 

Augmented Reality4

 

  • ساختمان
  • پتروشیمی
  • پروژه های هنری، فرش و مبلمان
  • موزه
  • خرید محصولات و لوازم خانگی
  • نمایشگاه ها
  • تبلیغات
  • نشریات
  • توریسم و گردشگری
  • بانکداری
  • بیمه
  • سیستم های امنیتی
  • و ….

کاربرد دارد.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *