اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا

لفظ اینترنت اشیا مفهومی جدید را در دنیای فناوری بوجود آورده است بطوری که هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند.

اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

 

اینترنت اشیاء

 

عبارت اینترنت اشیا (Internet of thing)، برای نخستین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت.

جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند که آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند.اینترنت اشیاء IOT  به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون مان که به شبکه اینترنت متصل شده و بتوان توسط اپلیکیشن های موجود در تلفن های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت شوند .

اینترنت درحال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند.

با اینترنت اشیا تمام اشیا به هم متصل میشوند

اینترنت اشیا چگونه کار میکند؟

 

اینترنت اشیاء

 

فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه‌ی مورد نظر یک شناسه‌ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌‌ی مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.

اینترنت اشیا در کجا ها کاربرد دارد؟

اینترنت اشیاء، همه چیز از جمله خود ما را نیز متحول خواهد کرد.

با کمی تأمل بر روی این جمله میتوجه میشویم که این تکنولوژی قرار است در همه جا کاربرد داشته باشد.

به مثال های زیر دقت کنید:

  • یکی از ساده‌ترین و قابل درک‌ترین مثالی که می‌توان زد ترموستات نسبت است. شما با استفاده از این ترموستات می‌توانید با موبایل خود دمای منزل خود را کنترل کنید و یکی از جالب‌ترین نکات این است که این ترموستات می‌تواند زمان خواب و … شما را یاد بگیرد و زمانی که شما خواب هستید دما را با توجه به دمایی که شما دوست دارید تنظیم کند، پس دیگر نیازی به نگرانی نیست که نصف شب هوای خانه شما گرم یا سرد شود. این ترموستات تمام شب‌ها بیدار است!
  • دستگاهی درون بدن یک بیمار قلبی کارگذاشته شده است که ضربان قلب وی را دائماً آنالیز کرده و به محض غیرنرمال شدن وضعیت، به صورت خودکار سیگنالی را به گوشی موبایل فرد ارسال میکند. گوشی موبایل نیز با دریافت این سیگنال، نیروهای امداد پزشکی را خبردار ساخته و حتی موقعیت دقیق فرد را نیز میتواند گزارش دهد.
  • یک سیستم مدیریت ترافیک هوشمند در شهر، زمانبندی چراغهای راهنمایی را کنترل کرده و همچنین از طریق نمایشگرهای موجود در خودروها، مسیرهای مناسب را به رانندگان پیشنهاد میدهد. برای ایجاد چنین سیستمی لازم است که چراغهای راهنمایی، خودروها و حسگرهای ترافیکی در شهر، به یک شبکه یکپارچه متصل شده باشند.
  • سیستم روشنای یک خانه
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه

چالش های اخلاقی در اینترنت اشیا چیست؟

 

اینترنت اشیاء

 

هرچند پیاده سازی این تکنولوژوی بسیارکاربردی می باشد اما مانند دیگر تکنولوژی ها، اینترنت اشیا نیز دارای چالش می باشد:

مالکیت داده

  • چه کسی مالک داده‌های خامی خواهد بود که گردآوری منظم شده است؟
  • اطلاعات محرمانه مثل خون در رگ‌های هر سازمان است. آیا ارائه دهنده خدمت می‌تواند از داده‌های گردآوری شده برای خدمت رسانی به سایر مشتریان استفاده کند؟
  • اگر روابط کسب وکاری میان سازمان و ارائه دهنده قطع شود آیا سازمان می‌تواند به داده‌های قبلی خود دست پیدا کند؟
  • چه کسانی حق دسترسی به اطلاعات یک مشتری را دارند؟
  • اطلاعات مربوط به حسگرهای دمای خانه به سازنده تجهیزات تعلق دارد یا شرکت ارائه دهنده دسترسی اینترنت؟
  • یا سازمان هواشناسی؟
  • یا اداره گاز و فروشندگان انرژی؟

مسئولیت

اگر حسگرها یا ارتباطات در یک برنامه کاربردی اینترنت چیزها خوب عمل نکند و آسیب انسانی و یا دارایی رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟به عنوان نمونه یک حسگر دود ممکن است خوب اطلاعات را منتقل نکند و خانه‌ای در آتش بسوزد. یا یکی از ابزارهای پزشکی باعث صدمه جدی به فرد شود. زمانی که چندین تأمین کننده برای یک قطعه وجود دارد کدام یک باید پاسخگو باشند؟تولیدکننده حسگر، تولیدکننده واسط برنامه کاربردی، انتقال دهنده مخابراتی، جمع‌آوری کننده داده از راه دور از کدام موجودیت یا سازمان باید مسئولیت پذیری مالی درخواست شود؟

برای اجرای بهتر این تکنولوژی نیاز است که برای این چالش های قانونی دقیق و کارشناسانه ای وصف شود.

اینترنت اشیا در ایران چه کاربردهایی دارد؟

 

اینترنت اشیاء

 

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات،پروژه هایی را برای بررسی و پیاده سازی فناوری اینترنت اشیا در ایران انجام داده است.

یکی از این پروژه ها با تدوین عنوان کسب و کار اینترنت اشیا در کشور انجام شده است.

این پروژه بر پایه تجربیات علمی و عملیاتی کشورهای مختلف در حوزه های حاکمیت ، کسب و کار، فناوری های مطالعات اولیه استوار است و نقشه راه ایران را با هدف استفاده از فناوری های نوین نظیر اینترنت اشیا، برای افزایش رفاه اقتصادی، کیفیت زندگی و حفاظت از محیط زیست تعیین شده است.

 

 

به امید فردایی روشن

منابع : ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *