ایستگاه فضایی بین المللی چیست؟

ایستگاه فضایی بین المللی چیست؟ / ویکی ووک

ایستگاه فضایی است که درمدار نزدیک زمین و در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است. این شی متحرک با سرعت ۲۷٬۷۰۰ کیلومتر بر ساعت روزی بیش از ۱۵ بار به دور سیاره زمین گردش می‌کند.

تعریف ایستگاه فضایی

 ایستگاه فضایی سازه‌ ای است که به دور زمین می‌چرخد و برای هفته‌ها یا ماهها محل کار و زندگی فضانوردان است. ایستگاه فضایی تمام نیازهای خدمه را برآورده می‌کند تا به هنگام انجام آزمایش زنده و سالم بمانند.

تاریخچه ایستگاه فضایی

 

ایستگاه فضایی بین المللی چیست؟ / ویکی ووک

 

سالیوت 1  – اولین ایستگاه فضایی‌ جهان سالیوت 1نام داشت که  در سال 1971  به مدار زمین پرتاب شد. به هنگام بازگشت به جو زمین بر فراز اقیانوس آرام سوخت.

سالیوت 2- ایستگاه به مجرد پرتاب قطعاتش را یکی پس از دیگری از دست داد و 2 ماه بعد که به جو زمین بازگشت سوخت.

سالیوت 3- آمریکا مشکوک بود که سالیوت 3 مأموریتی نظامی دارد و تدابیر شدید امنیتی پرتاب این ایستگاه این ظن را تقویت می‌نمود.. سالیوت 3 ، هفت ماه بعد از پرتاب در جو زمین سوخت.

سالیوت 4- کیهان نوردان 2 اقامت 30 روزه و 63 روز در آن تجربه کردنداین ایستگاه در بازگشت منهدم شد.


شاید دوست داشته باشید

چگونه مقدار آلومینیوم بدن را کاهش دهیم؟ / ویکی ووکچگونه مقدار آلومینیوم بدن را کاهش دهیم؟

نتایج مطالعات نشان داده اند که فویل، ظروف پخت و پز و ظروف نگهدارنده آلومینیمی می تواند موجب…

 

 


سالیوت 5-خدمه سالیوت 5 مقدار آلودگی ذرات معلق در جو زمین را مطالعه نمودند  و با موفقیت بدون استفاده از پمپ ، ماده محرکه ایستگاه رادر فضا تعویض کردند. این ایستگاه در بازگشت سوخت.

سالیوت 6 گاهی اوقات خدمه می‌توانستند با سبزیجات پرورش یافته در باغچه کوچک ایستگاه به غذایشان تنوع ببخشند. سالیوت 6 در سال 1986 به هنگام بازگشت به زمین سوخت.

سالیوت 7-در خلال یک راهپیمایی فضایی ، بااستفاده از دستگاه جوش ، ایستگاه تعمیر شد. سالیوت 7 به هنگام بازگشت به زمین در سال 1991 سوخت.

اسکای لاب

 

ایستگاه فضایی بین المللی چیست؟ / ویکی ووک

 

اولین ایستگاه فضایی‌ آمریکا به نام اسکای لاب در 14 مه 1973 پرتاب شد. اسکای لاب در سال 1979 به زمین سقوط کرد، اکثر بخشهای آن به هنگام ورود به جو منهدم شدند، ولی برخی از قطعاتش در استرالیا افتادند، خوشبختانه کسی در این سقوط آسیب ندید.

ایستگاه فضایی بین‌المللی

ایستگاه فضایی بین‌المللی ترکیبی از چندین پروژه فضایی است که قبلاً توسط کشورهای مختلف برنامه‌ریزی شده بود.رکورد زندگی و کار پیوستهٔ انسان‌ها در فضا  و همچنین رکورد طولانی‌ترین اقامت بی‌وقفه در فضا متعلق به ایستگاه فضایی میر بود که ایستگاه فضایی بین المللی توانست آن رابشکند .فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی از آغاز نخستین مأموریت تاکنون بدون وقفه حضورداشته‌ اند.

منبع : ویکی پدیا


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *