فین تک چیست؟

فین تک چیست؟ / ویکی ووک

شاید تا بحال اسم فین تک به گوشتان خورده باشد. برای تعریف ساده آن میتوان به واسط های امور مالی در کشور اشاره کرد. وب سایت هایی که خدمات پرداخت را ارائه می کنند مانند زرین پال و یا پی پینگ. در ادامه به توضیح دقیق درباره فین تک خواهیم پرداخت.

فین تک چیست و چه مفهومی دارد؟

 

فین تک چیست؟ / ویکی ووک

 

فین تک یا فناوری مالی به معنای استفاده و به کارگرفتن فناوری های نوین در ارائه خدمات مالی است. واژه فین تک مخفف Financial    technology  یا FinTech به معنای تکنولوژی اقتصادی است و به شرکت ‌هایی اطلاق میشود که تلاش دارند با رویکردهای جدید فناوری، خدمات مالی کارآمد و بروز را به مشتریان خود با بهره گیری از زیر ساخت های موجود بانکی عرضه کنند. عموماً شرکت‌های فعال در زمینه فین تک استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند جای خودشان را در سیستم های مالی باز کنند و شرکت‌های سنتی در این زمینه را که گاهاً در حال ارائه خدمات در بدترین شکل ممکن هستند، به چالش بکشند.

فین تک‌ در مرکز ملی تحقیقات دیجیتال ایرلند این‌گونه تعریف میشود: نوآوری در خدمات مالی.


شاید دوست داشته باشید

زلزلههنگام زلزله چه کار کنیم؟

زمین‌لرزه یا زلزله لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدتی …

 


اهداف فین تک چیست؟

بدون شک یکی از اهداف مهم در فین تک ایده پردازی، ایجاد تحول و نوآوری در صنعت مالی و بانکداری است مبتنی بر این نکته که اصول ذیل در آن رعایت شوند:

  • کاهش هزینه ها (در عین حفظ کیفیت و افزایش سرویس های مالی)
  • حذف بروکراسی ها و شکستن محدودیت های زمانی و جغرافیایی
  • توانایی هوشمندانه در ارزیابی خطر ها و ریسک های احتمالی

 

فین تک چیست؟ / ویکی ووک

 

فواید فین تک چیست؟

فین تک‌ میتواند عملیات اقتصادی روزمره را برای عموم سهل کرده و در دسترس آنان قرار دهد. همچنین با ایجاد فضای رقابتی در سرویس دهی، منجر به رشد و بروز خلاقیت ها و نوآوری ها و همچنین بهبود خدمات به کاربران آن میگردد. همچنین این موضوع میتواند اطلاعات و داده های مالی را در دسترس کاربران بیشتری قرار دهد. البته فبن تک فواید بسیار دیگری مانند ارائه خدمات مالی پایه‌ای‌تر مثل سرمایه‌گذاری، وام‌گیری و پس‌انداز دارد که فعلا در کشور ما مورد استفاده و اجرا قرار نگرفته است.

منابع:

ویکی پدیا | تابناک

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *