ریحان و خواص آن

ریحان و خواص آن - ویکی ووک

سبزی یکی از خوراکی های پر خاصیت و بسیار مفید برای بدن می باشد؛ عموما مردم با خوردن سبزی مشکلی ندارند. یکی از سبزی های مورد استفاده ما ایرانیان ریحان است که عطر و طعم بسیار عالی و فوق العاده ای دارد و دارای خواص درمانی بسیاری است.

درباره ریحان

ریحان و خواص آن - ویکی ووک

این گیاه با نام علمی OCIMUM BASILICUM L از خانواده نعناییان می باشد و طبعی گرم و خشک دارد؛ همچنین بوته ای یک ساله است که معمولا طولی بین 20 – 45 سانتی متر دارد. رنگ ساقه بوته ریحان سبز تند است و برگ های منظم و بیضی شکل دارد. علاوه بر پخت و پز دارای خواص درمانی بسیاری است.

این گیاه دارویی مربوط به نواحی هند و آسیا است و قدمت کشت آن به 5000 سال پیش برمی گردد.

خواص ریحان

ریحان و خواص آن - ویکی ووک

این گیاه هضم کننده است، رگ ها و مجاری را باز می کند، بازدم را خوشبو می کند، اشتها آور است، درد را از بدن بیرون می برد، بدن را خوشبو می سازد، نشاط آور است، آرامش دهنده اعصاب است و برای سردردهای عصبی بسیار موثر است، ضد دل پیچه است، در درمان اسهال موثر است، سرشار از بتاکاروتن و کاروتنوئید است، با کلسترول مبارزه می کند، منبع بسیار خوب منیزیم و آهن است، جریان خون را به قلب و سایر قسمت های بدن بهبود می بخشد، سلامت قلب را تضمین می کند.

همچنین ریحان به سلامتی پوست و مو کمک می کند، از بروز سرطان و بیماری های قلب و عروقی جلوگیری می کند، برای سلامت و استحکام استخوان مفید است، به علت داشتن خاصیت ضد التهابی نقش مهمی در درمان و درد ناشی از بیماری هایی مثل روماتیسم مفصلی دارد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، در برابر رشد ناخواسته انواع بسیاری از باکتری‌ها مانند گونه‌های مختلفی که در برابر آنتی ‌بیوتیک‌ های معمول مقاومت نشان داده‌اند اثر درمانی و محافظتی خوبی از خود نشان می دهد، مقوی روده و معده است، مدر است، کمک به بهبود ضعف معده و سرفه می کند.

مضرات ریحان

به دلیل تاثیر سرطان زایی ترکیب استراگل، طولانی مصرف کردن آن ممنوع می باشد.

همچنین به خاطر دارا بودن جز سمی استراگل مصرف آ ن برای کودکان و اطفال ممنوع می باشد.

در مادران شیرده به خاطر اثر موتاژنیک جزئی فرار آن یعنی استراگل نباید مصرف شود.

با توجه به نبود مستندات علمی، بهتر است با احتیاط مصرف شود.

در صورت تمایل می توانید پست های زیر را مطاله نمایید.

سبزی خوردن و خواص آن

برنج و خواص آن

زالزالک و خواص آن

تمشک و خواص آن

 

منبع: نمناکبیتوته

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *