سبزی خوردن و خواص آن

سبزی خوردن و خواص آن / ویکی ووک

در گذشته نه چندان دور سبزی خوردن یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده سفره های ایرانیان بود و افراد بزرگ تر به کودکان توصیه می کردند که سبزی بخورند چراکه در آن خاصیت زیادی نهفته است. اما امروزه می بینیم این منبع سرشار از ویتامین و مواد معدنی کمتر استفاده می شود 🙂 همه این گیاهان مانند ریحان، مرزه، نعنا، شاهی و… خوشمزه و اشتها آور هستند و چهار ویژگی مشترک دارند که عبارت اند از: ضد نفخ، ضد میکروب، ضد درد، ضد اسپاسم.

درباره سبزی خوردن

 

سبزی خوردن و خواص آن / ویکی ووک

 

در کل به گیاهان سبزرنگ که در تهیه خوراک ها، دسرها و سایر خوردنی ها به کار می رود، سبزی می گویند. از سبزی در پخت برخی از غذاها مانند قرمه سبزی، انواع آش، انواع کوکو، انواع کوفته استفاده می شود همچنین آنها را به صورت خام نیز مصرف می کنند. جالب است بدانید تمام مواد مورد نیاز و ضروری برای بدن با خوردن یک نوع سبزی دریافت نمی شود؛ بنابراین بهتر است از سبزی خوردن استفاده کنیم و از آنها به عنوان یک عادت غذایی در برنامه غذایی مان قرار دهیم.


شاید دوست داشته باشید

آیا آب یخ ضرر دارد؟ / ویکی ووکآیا آب یخ ضرر دارد؟

از نظر طب سنتی یخ، سودازا است و آبی که یخ در آن انداخته شود، سودازا شده و خون را غلیظ می کند و علاوه بر آن…


خواص سبزی خوردن

سبزی ها نقش آنتی اکسیدانی دارند و مصرف آنها باعث افزایش حافظه می شود، رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و حالت ارتجاعی رگ های خونی را حفظ می کنند که در نهایت باعث خون رسانی بهتر به مغز و اعصاب می شود، از کاهش توانایی های فکری و حافظه جلوگیری می کند. هر گیاه املاح و مواد معدنی خاص خود را دارد پس باید توجه داشته باشیم مصرف نوع خاصی از آن نمی تواند تمام مواد مورد نیاز بدن ما را تامین کند.

 

سبزی خوردن و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص برخی از سبزی ها به صورت مختصر

ترخون

سبزی معطر که دارای مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، سدیم و پتاسیم است.

جعفری

فشارخون را پایین می آورد و منبع ویتامین C و بتاکاروتن است.

نعناع

ضد درد و مسکن است همچنین ضد تهوع و استفراغ ، ضد خارش، ضد تب می باشد.

مرزه

مزه ای تند و تیزی و خاصیت ضد میکروبی دارد، برای افراد مبتلا به مرض قند تجویز می شود و تقویت کننده معده است.

ریحان

اشتها آور و ضد تهوع است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین ضد سرطان است. بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و در درمان خستگی، افسردگی، اضطراب و بی خوابی نقش قابل توجهی دارد.

تره

تا حدی بیماری آسم را تسکین می دهد و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

جالب است بدانید با وجود اینکه خوردن و مصرف سبزی برای همه ضروری است، اما تازه‌ ترین تحقیقات نشان می‌ دهد که مردان باید بیشتر میوه و سبزی بخورند.

 

سبزی خوردن و خواص آن / ویکی ووک

 

برای نگهداری سبزی خوردن

ابتدا آن را پاک کنید و بشویید و سپس در پارچه ای نازک بریزید و داخل یخچال قرار دهید. در صورتی که مقدار سبزی زیاد بود، برای این که سالم‌ تر بماند پس از پاک کردن قسمتی را به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید سپس هنگام مصرف بشویید.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: بیتوته | نیک صالحی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *