از خواص درمانی بامیه چه می دانید؟

از خواص درمانی بامیه چه می دانید؟ - ویکی ووک

خواص درمانی بامیه بسیار زیاد است، چیزی که به نظر نمی رسد و شاید باور پذیر هم نباشد، چون عموم مردم از این گیاه خیلی کم استفاده می کنند و برخی هم آن را بی خاصیت و بی فایده دانسته و از برنامه غذایی خود حذف کرده اند!

برای همین لازم است تا در مورد خواص بامیه بیشتر بدانید و تا جایی که می توانید آن را به صورت های مختلف در برنامه غذایی خود بگنجانید

با ما باشید تا مطالب مفصل تر و بیشتری را در این زمینه بیاموزیم.

از خواص درمانی بامیه چه می دانید؟ - ویکی ووک

برخی از خواص درمانی بامیه

جلوگیری از یبوست

یکی از بیماری های شایعی که بشر امروزه با آن روبروست، یبوست است که با زندگی شهر نشینی و آپارتمان نشینی و با تحرک کم، هر روزه رو به افزایش است.

خیلی از افرادی که مبتلا به این عارضه که به (ام الامراض) معروف است هستند، در پی آنند که با روش های طبیعی و بدون مصرف مواد و داروهای شیمیایی، این مشکل را برطرف کنند.

فیبر مخاطی موجود در بامیه با جذب آب فراوان و به دلیل لزجی و لغزندگی که دارد، به حرکت غذا در سیستم گوارشی و خروج مدفوع از روده ها، با افزودن حجم کمک کرده و دفع را آسان می کند.

این گیاه باعث حرکت منظم روده ها و جلوگیری از یبوست شده و در نتیجه مشکلات گوارشی شامل، نفخ، گرفتگی روده ها و حتی ابتلا به بیماری هایی مانند، بواسیر و… را کاهش خواهد داد و یکی از ملین های طبیعی و بسیار مفیدی است که خوردن آن به این افراد پیشنهاد می شود.

جلوگیری از پوکی استخوان

از جمله بیماری های دیگری که در قرن حاضر، بشر به شدت با آن دست و پنجه نرم می کند، پوکی استخوان است که تعداد زیادی از افراد حتی در سنین کمتر هم به آن مبتلا می شوند.

کلسیم و ویتامین K کمک می کنند تا ما استخوان های محکم تری داشته باشیم و وجود ویتامین K سبب می شود تا کلسیم به اندازه لازم در بدن جذب شود.

کلسیم موجود در بامیه که یکی از مواد موثر برای تراکم استخوان است، و یکی از خواص درمانی بامیه جلوگیری از پوکی استخوان در افراد است و به تقویت استخوان ها هم کمک می کند.

از خواص درمانی بامیه چه می دانید؟ - ویکی ووک

پیش گیری از فشار خون بالا

بامیه دارای منیزیم و پتاسیم بالایی است که اهمیت زیادی در سلامت انسان دارد، پتاسیم برای حفظ تعادل مایع بدن لازم است و به راحت کار کردن رگ ها کمک می کند و از فشار وارده به سیستم قلبی می کاهد و در بهبود بیماران مبتلا به فشار خون می تواند مثمر ثمر باشد و برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون هم مفید خواهد بود.

ضمن اینکه مصرف بامیه برای خانم های بارداری که دارای فشار خون بالا هستند هم بسیار مفید است و برای پیشگیری فشار خون بالا در دوران بارداری هم توصیه می شود.

کاهش کلسترول به طور طبیعی

نوع فیبری که در بامیه وجود دارد و به موسیلاژ مشهور است، به کلسترول های غذا متصل شده و جذب آن را در بدن کاهش می دهد و سبب دفع سموم از بدن هم می گردد، بطور کلی اثر بامیه در کاهش کلسترول خون، یکی از خواص بسیار مفید این گیاه محسوب می شود.

از خواص درمانی بامیه چه می دانید؟ - ویکی ووک

مفید برای رژیم های لاغری

مصرف یک پیمانه از بامیه تنها نیم کیلو کالری انرژی در بدن ایجاد خواهد کرد، در صورتی که فضای زیادی را در معده اشغال خواهد کرد، بنابر این با خوردن مقدار کمی از بامیه بسرعت احساس سیری کرده و اشتهای خود را برای خوردن غذاهای دیگر از دست خواهید داد.

در این صورت و به راحتی شما می توانید با گنجاندن این گیاه پر خاصیت و مغذی در برنامه غذایی خود، به کاهش وزن کمک کرده و به عنوان یک خوراک مناسب برای لاغری آن را به دیگران هم توصیه کنید که این مورد هم یکی دیگر از خواص درمانی بامیه است.

ارتقاء سیستم ایمنی بدن

برای ارتقاء سیستم ایمنی بدن یکی از فاکتورهای مهم وجود ویتامین C در مواد غذایی است که اغلب بطور طبیعی در سبزیجات و میوه ها یافت می شود و یکی  از آن ها بامیه است.

ویتامین C مانند یک مکمل عمل می کند و قادر است تا با تولید و افزایش گلبول های سفید موجود در خون، آن ها را برای مقابله و برخورد با عفونت ها و صدمات مقاوم کرده و به این طریق سیستم ایمنی را ارتقاء دهد.

بهبود زخم های گوارشی

بامیه با مواد مفیدی که در خود دارد می تواند، PH موجود در شیره گوارشی را قلیایی کند و فیبر و مواد مغذی دیگر موجود در آن هم می تواند، به خنثی کردن اسید قوی معده کمک فراوانی بنمایند.

برای همین بامیه را در قدیم به عنوان یک گیاه سودمند برای التیام زخم های گوارشی بکار می بردند.

پوست- ویکی ووک

محافظت از پوست

آنتی اکسیدان و ویتامین A موجود در بامیه می تواند به پوست کمک کرده و از آن محافظت نماید و ترکیبات موجود در این گیاه سودمند، نه تنها اثر جوش و زخم را کم می کند بلکه به التیام پوست هم کمک خواهد کرد و چین و چروک های پوستی را هم به مرور از بین خواهد برد.

این عمل گیاه بامیه، با خنثی کردن رادیکال های آزاد که به سلول های پوستی آسیب می رسانند، انجام پذیر است و یکی از خواص درمانی بامیه محسوب می شود.

در پست بعدی در باره برخی دیگر از فواید و اثرات درمانی گیاه بامیه صحبت خواهیم کرد.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *