پخت پیتزا در خانه و نکات کلیدی که باید رعایت کنیم

پخت پیتزا در خانه و نکات کلیدی که باید رعایت کنیم - ویکی ووک

پخت پیتزا در خانه نیاز به شگردهایی دارد که باید آن ها را بلد باشید تا بتوانید یک پیتزای خوب و خوشمزه را برای افراد خانواده فراهم کنید.

در این مطلب قرار است با هم مروری براین موارد داشته باشیم تا این غذای دلپذیر را بهتر از قبل آماده کرده و در یک دورهمی خانوادگی به اتفاق اعضای خانواده نوش جان کنیم.

نکات قابل توجه برای پخت پیتزا در خانه

دلایل خشک شدن خمیر پیتزا و راه های از بین بردن آن

بعضی از افراد، از خشک شدن خمیر در هنگام پخت پیتزا گله مند هستند، بخصوص از پیتزایی که در خانه تهیه می شود.

یکی از دلایل خشک شدن خمیر، زمان پخت طولانی پیتزا است که باید با حرارت بیشتری که از قبل برای فر فراهم می کنید، زمان پخت را متناسب انتخاب کنید تا علاوه بر مغز پخت شدن مواد، خمیر هم خشک نشود.

یکی از راه حل های دیگری که برای آن وجود دارد اینست که ظرفی را که خمیر پیتزا در آن قرار می گیرد، ابتدا کمی چرب کنید و بعد خمیر را روی آن پهن کنید و روی آن مقدار بیشتری سس گوجه ریخته و سپس مقداری هم پنیر پیتزا بریزید و بعد از اینکه مواد روی پیتزا را ریختید دوباره لایه ی بیشتری پنیر پیتزا بریزید.

خمیر - ویکی ووک

خمیر پیتزا را زیاد ورز ندهید

برای درست کردن خمیر پیتزا، توجه به میزان و مقدار مواد و زمان هم زدن آن، در بوجود آمدن یک خمیر لطیف و یکدست، خیلی مهم است.

پس بهتر است تا مواد خمیر را داخل ظرف مخلوط کن بریزید و فقط تا زمانی که مواد با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند، هم زن را روشن بگذارید و بعد از آن از ورز دادن خمیر، مخصوصاً بعد از اینکه آرد را به آن اضافه کردید، خودداری کنید تا خمیر سفت و خشک نشود.

به این نکته هم دقت داشته باشید که اضافه کردن بیش از حد آرد سبب می شود که خمیری سفت و نامطلوب داشته باشید.

خمیر - ویکی ووک

مساوی بودن قطر خمیر

وقتی که خمیر به اصطلاح عمل آمد و خواستید آن را پهن کنید، بهتر است آن را به صورت گلوله های یک اندازه تقسیم کنید و بعد شروع به باز کردن آن نمائید، اگر از وردنه استفاده می کنید، سعی کنید فشار دستتان بر روی وردنه و یا غلتک به یک اندازه باشد و اگر صرفاً با کمک دست آن را پهن می کنید، باز هم این نکته را رعایت کنید.

پخت پیتزا در خانه و نکات کلیدی که باید رعایت کنیم - ویکی ووک

نازک یا کلفت نبودن قطر خمیر

نکته دیگر در مورد پخت پیتزا اندازه قطر خمیر است که قطر آن را نه باید بی اندازه نازک بگیرید که خمیر نتواند مواد مختلفی را که روی آن می ریزید نگه دارد و نه بی اندازه کلفت که خمیر در هنگام پخت، مغز پخت نشده و پیتزای شما صرفاً مزه خمیر بدهد.

مناسب ترین اندازه برای قطر خمیر پیتزا، ضخامت 2 تا 3 سانتی خمیر است که هم شکننده نیست و در نهایت هم پیتزایی عالی و ترد را به شما خواهد داد در ضمن اگر با چنگال روی خمیر چند سوراخ برای تنفس خمیر ایجاد کنید، برای پخت خمیر و مواد روی آن بسیار بهتر خواهد بود.

پخت پیتزا در خانه و نکات کلیدی که باید رعایت کنیم - ویکی ووک

طریقه پخش کردن سس و مقدار آن

شاید با خود بگوئید که پخش کردن سس که مهارتی نیاز ندارد! اما دارد! چون اگر سس را طوری بر روی خمیر پیتزا بریزید که از خمیر بیرون بریزد، حتماً خمیر شما به سینی فر خواهد چسبید، پس در این صورت موقع پخش کردن سس، همیشه یک و نیم تا دو سانتی متر از حاشیه خمیر، پیتزا را بدون سس باقی بگذارید تا پیتزا شکل بهتری هم داشته باشد.

نکته دیگر مقدار سسی است که بر روی خمیر می ریزید، درست است که دوست دارید تا پیتزای خوشمزه و پر سسی داشته باشید، اما اگر بیش از حد سس بر روی خمیر بریزید، خمیر پیتزا خیس خواهد شد و پیتزای خانگی شما ترد و خوشمزه نخواهد بود.

پخت پیتزا در خانه و نکات کلیدی که باید رعایت کنیم - ویکی ووک

پختن برخی از مواد پیتزا قبل از گذاشتن در فر

درست است که اکثر موادی را که در هنگام پخت پیتزا بر روی خمیر می ریزید در فر پخته می شوند، ولی بعضی از مواد مانند، انواع گوشت ها با مدت زمان کوتاهی که در فر قرار می گیرند، پخته نخواهند شد، پس بهتر است تا اینگونه مواد را قبلاً بپزید و بعد آن را بر روی خمیر قرار دهید تا در اثر نپختن یا کم پختن، شما را دچار بیماری نکنند.

سینه مرغ - ویکی ووک

حجم مقدار مواد روی خمیر پیتزا

به یاد داشته باشید که اگر روی پیتزا را از مواد بیش از اندازه پر کنید، خمیر به خوبی پخته نشده و در حجم بالای مواد، خیس باقی خواهد ماند، ضمن اینکه در این صورت باید فرصت و زمان بیشتری را به پخت پیتزا اختصاص دهید که در این صورت بخاطر پختن مواد روی آن ممکن است خمیر پیتزا یا زیادی خشک شود و یا بسوزد.

سعی کنید مواد را به یک اندازه خرد کنید و آن ها را به صورت پراکنده و یکسان روی سطح خمیر پخش کنید به شکلی که تقریباً در همه برش هایی که به پیتزا می دهید، از همه مواد روی آن وجود داشته باشند.

مواد پیتزا را به ترتیب پخت بر روی خمیر بریزید و قبل از ریختن پنیر، مواد را کمی با کف دست بر روی آن فشار دهید تا بعد از برش، منسجم تر باشند و کمی هم روغن بر روی آن اسپری کنید که برای این مورد می توانید از روغن زیتون استفاده کنید، سپس پنیر بریزید تا بعد از پخت پیتزا خوشمزه تر و تردتر باشد.

Bloody Pizza - ویکی ووک

مقدار مصرف پنیر پیتزا

مقدار مصرف پنیر پیتزا می تواند در مزه آن بسیار مؤثر باشد، که آن هم حد و اندازه ای دارد ولی کم بودن پنیر، سبب خواهد شد تا نه پیتزای منسجم و کشداری داشته باشید و نه طعم پیتزا، آن چیزی باشد که شما می خواهید، پنیر باید روی همه مواد را کاملاً بپوشاند و در این مورد بهتر است بیشترین پنیر را روی خود خمیر پیتزا بریزید تا پیتزای کشداری داشته باشید.

از پنیرهای استاندارد و با کیفیت استفاده کنید، چون کیفیت پنیر هم نقش تعیین کننده ای در تهیه یک پیتزای خوب و عالی می تواند داشته باشد.

یکی از نکات مهم در مصرف پنیر اینست که هرگز از پنیر پیتزایی که یخ زده است و آن را در همان لحظه از فریزر خارج کرده اید استفاده نکنید، چون پنیر یخ زده کش نمی آید، بهتر است پنیر را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا کارایی لازم را داشته باشد، ضمن اینکه استفاده از کمی پنیر گودا به همراه پنیر پیتزا، پیتزای شما را در خوشمزگی و کش آمدن بیمه خواهد کرد!

Bloody Pizza - ویکی ووک

قرار دادن پیتزا در فر

یکی از نکات کلیدی برای داشتن یک پیتزای خوب، ترد و خوشمزه اینست که حتماً فر را از قبل روشن کنید تا فضای داخلی فر قبل از پخت پیتزا داغ باشد و بهتر است خمیر را در طبقه وسط فر و با دمای 180 درجه سانتی گراد یا 425 درجه فارنهایت قرار دهید تا پیتزای شما با زمان پخت مناسب، کامل پخته شده و بعد شعله قسمت بالایی فر را روشن کرده و بگذارید تا روی پنیر هم طلایی و خوش رنگ شود.

به هر حال در خوشمزگی و لذیذ بودن یک غذا، همواره نکات ریز و درشتی وجود دارند که باید به آن ها دقت داشته باشید.

Bloody Pizza - ویکی ووک

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *