خشک کردن گوجه فرنگی و روش های مناسب برای آن

خشک کردن گوجه فرنگی و روش های مناسب برای آن - ویکی ووک

خشک کردن گوجه فرنگی و اکثر میوه ها، یکی از راه هایی است که می توان آن ها را بخوبی و حتی در فصول سرد هم نگهداری کرد و از آن ها در مواقع لزوم استفاده کرد.

اما آیا شما روش هایی را برای این کار بلد هستید و آیا اصلاً تا به حال این کار را انجام داده اید یا نه؟

در این مطلب قرار است تا روش هایی را برای این کار عنوان کنیم، پس با ما همراه باشید تا با هم آن ها را بیاموزیم.

گوجه - ویکی ووک

روش های خشک کردن گوجه فرنگی

الان که در فصل فراوانی گوجه فرنگی قرار داریم و قیمت آن به نسبت فصول دیگر مناسب تر است، بهتر است تا برای استفاده آن در غذاهای مختلف، روش های خشک کردن گوجه فرنگی را بدانیم.

گوجه فرنگی و خشک کردن آن با فر

برای اینکه بتوانید گوجه فرنگی ها را با کمک فر خشک کنید، ابتدا لازم است تا بعد از شستن و خشک شدن، آن ها را کمی ریز کنید، اگر اندازه آن ها متوسط است بعد از شستن آن ها را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و وسط آن ها را یک علامت ضربدر ایجاد کنید و سپس روی آن ها کمی نمک بریزید تا آب گوجه ها از آن خارج شود.

حالا آن ها را را روی پنجره سیمی فر و در کنار یکدیگر بچینید و بعد درون سینی فر بگذارید و سینی فر را در فر، با دمای 150 تا 180 درجه فارنهایت و یا با دمای 50 تا 80 درجه سانتی گراد قرار دهید و در این مدت که بین 10 تا 12 ساعت طول می کشد، درب فر را اندکی باز بگذارید.

در این زمان گوجه ها نسبتاً خشک شده و به نصف اندازه اول خواهند رسید، اما هنوز هم نرم هستند و کاملاً خشک نشده اند، حالا آن ها را از فر خارج کنید و بگذارید در همان حال بر روی پنجره فر بمانند تا هم سرد و هم خشک تر شوند.

برای نگهداری از این گوجه ها می توانید به دو روش عمل کنید:

گوجه های خشک شده را درون ظرف های مناسب دردار و کاملاً تمیز که هوا به داخل آن نفوذ نمی کند بگذارید و به مدت تقریباً شش ماه در یخچال البته با درب بسته نگهداری کنید.

گوجه فرنگی ها را درون ظرف های کوچک دردار ریخته و با این روش به مدت یکسال آن ها را درون فریزر قرار دهید.

خشک کردن گوجه فرنگی و روش های مناسب برای آن - ویکی ووک

خشک کردن گوجه در مایکروفر

در این روش برای خشک کردن گوجه فرنگی می توانید گوجه ها را برش زده و با فاصله مناسب از یکدیگر قرار دهید و مایکروفر را روی قدرت بالای آن (High) قرار دهید و به مدت 15 دقیقه گوجه ها را درون آن بگذارید، یادتان نرود که برای جمع شدن آب گوجه فرنگی ها ظرف مناسبی را در زیر آن قرار دهید.

بعد از گذشت این مدت درب مایکروفر را باز کنید و گوجه ها را از طرف دیگر آن بگذارید و آن ها را زیر و رو کنید و آب گوجه ها را هم از ظرف داخل فر به ظرف دیگری انتقال دهید.

دوباره مایکروفر را روی حرارت بالای آن روشن کنید و بگذارید تا به مدت 15 دقیقه دیگر گوجه ها داخل آن بماند تا کاملاً خشک شوند.

حالا گوجه های خشک شده را از مایکروفر خارج کرده و بگذارید تا سرد شوند و سپس به روشی که گفته شد، آن ها را درون یخچال و یا فریزر قرار دهید.

خشک کردن گوجه در زیر آفتاب

روش طبیعی خشک کردن گوجه فرنگی در زیر آفتاب از قدیم مرسوم بوده و بهترین روش برای این منظور محسوب می شود، چون علاوه بر خاصیتی که آفتاب در آن بوجود می آورد به طور طبیعی و کامل خشک می شود.

هر چه روزهای گرم تر تابستان را برای این کار انتخاب کنید، گوجه های شما زودتر خشک خواهند شد، گوجه ها را ریز کرده و مقداری به آن نمک بزنید تا آب آن ها کمی گرفته شوند و سپس گوجه ها را داخل سبد های بزرگ و یا روی پنجره سیمی فر بچینید و آن ها را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید تا هوا در زیر سبدها هم جریان داشته باشد.

حداقل روزی یکبار گوجه ها را زیر و رو کنید و روی آن ها را برای محافظت از آلودگی و حشرات با توری بپوشانید.

در این روش به نسبت گرمای هوا، تقریباً بین 3 تا 7 روز طول می کشد تا گوجه ها کاملاً خشک شوند و آن ها را به ترتیبی که گفتیم درون فریزر و یا یخچال بگذارید.

خشک کردن گوجه فرنگی و روش های مناسب برای آن - ویکی ووک

نکات مهم برای خشک و یا پودر کردنِ گوجه فرنگی

برای این کار ترجیحاً از گوجه فرنگی های سفت و کم آب ولی رسیده استفاده کنید.

گوجه ها را خوب بشوئید و بگذارید خشک شوند.

از گوجه های کمی له شده و یا پوسیده برای خشک کردن پرهیز کنید! که بودن چند عدد آن، طعم همه گوجه ها را عوض کرده و زحمات شما را به هدر خواهد داد.

در صورت تمایل برای خشک کردن گوجه فرنگی، می توانید پوست گوجه ها را از آن ها جدا کنید، که البته پر زحمت بوده ولی حاصل خیلی بهتر خواهد بود.

برای این کار بر روی پوست گوجه ها، در قسمت ابتدا و انتهای آن برشی به شکل بعلاوه ایجاد کنید و آن ها را به مدت 30 ثانیه در آب جوش قرار دهید و بلافاصله آن ها را داخل آب خیلی سرد بیندازید و به راحتی پوست آن ها را جدا کنید.

اگر بتوانید که دانه و آب گوجه ها را با کمک یک قاشق کوچک از داخل آن ها خارج کنید، بهتر خواهد بود.

موقع ریز کردن و برش گوجه ها سعی کنید تا آن ها را به یک اندازه  و به صورت ورقه های نازک برش بزنید تا در موقع خشک شدن یکدست باشند و زودتر خشک شوند.

حتی الامکان از گوجه هایی با اندازه متوسط استفاده کنید تا با دو قسمت کردن، همه آن ها یک اندازه خشک شده و گوجه ها دیر یا زود خشک نشوند.

اگر می خواهید مقدار زیادی گوجه را خشک کنید، بهتر است که در فصل تابستان و به دفعات این کار را انجام دهید تا مجبور نباشید آن ها را روی یکدیگر قرار داده و برای خشک کردن آن ها زمان بیشتری را صرف کنید.

پودر کردن گوجه های خشک شده یکی از روش های مطلوب برای ذخیره سازی آن ها بشمار می رود که با افزودن آن به غذاهای مختلف، طعم بسیار لذیذ و خوش مزه ای به غذا داده و غذا را خوش رنگ هم می کند.

اگر این پودر را به ادویه هایی مثل فلفل و نمک و زنجبیل و آویشن و پودر سیر اضافه کنید، می توانید یک ادویه خوش رنگ با طعمی فوق العاده داشته باشید، ولی دقت کنید که آن را در جای مرطوب قرار ندهید که پودرهای گوجه خراب خواهند شد.

بخاطر داشته باشید که بعد از خشک کردن گوجه فرنگی رنگ گوجه ها، تیره تر خواهد شد.

گوجه خشک شده - ویکی ووک

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *