اکتروپیون چیست؟

اکتروپیون چیست؟ / ویکی ووک

اکتروپیون نوعی بیماری چشمی است که به آن شتره نیز می گویند، در این بیماری لبه پلک و مژه ها به سمت بیرون چشم که معمولا دو طرفه است بر می گردند. در ادامه با علت و علائم این بیماری آشنا می شویم. همچنین ما درمطالب قبل برخی از بیماری ها همچون آتاکسی، آکرومگالی، هیدروسفالی و … آشنا شده ایم که در صورت علاقه می توانید آن ها را نیز مطالعه کنید.

بیماری اکتروپیون چیست؟

همانطور که گفتیم شتره به برگشتن پلک تحتانی به سمت خارج، که باعث می شود چشم و مخاط آن در معرض هوا و در نتیجه خشکی قرار گیرند گفته می شود. فرد در این حالت دچار آبریزش شده و در صورت پاک‌کردن اشک، چشم خشک تر می شود. اگر این بیماری درمان نشود، باعث ضخیم شدن مخاط داخلی پلک ها شده و ایجاد التهاب و در نهایت صدمه به چشم میشود.

 

اکتروپیون چیست؟ / ویکی ووک

 

علت اکتروپیون چیست؟

پیری و شل شدن عضلات شایعترین علت این بیماری می باشد اما عوامل دیگری همچون:

  • مادرزادی
  • فاسیال
  • تومورهای پلکی
  • بیماریهای پوستی مثل درماتیت

می توانند باعث این بیماری شوند.


شاید دوست داشته باشید

روغن هویج و خواص آن / ویکی ووکروغن هویج و خواص آن

وغن تخم هویج را معمولا به محصولات آرایشی گران قیمت اضافه می کنند. مانند دیگرروغن هایی که از بذرها گرفته می شود، هویج نیز تاثیرات بی شماری روی پوست دارد از جمله قابلیت…

 


علائم اکتروپیون چیست؟

به خارج چرخیدن پلک یکی از شایعترین علائم این بیماری می باشد اما علائم دیگری همچون:

  • سوزش
  •  احساس سنگ ­ریزه در چشم
  •  حساسیت­پذیری
  •  پلک متورم، ملتهب و قرمز، آب­ریزش

نیز در این بیماران دیده شده است.

 

اکتروپیون چیست؟ / ویکی ووک

 

اکتروپیون چگونه درمان می شود؟

این بیماری معمولا با جراحی قابل درمان است و استفاده از پمادهای مرطوب کننده چشم و قطره اشک مصنوعی تا زمان جراحی، آنتی بیوتیک در صورت وجود عفونت در این بیماری استفاده می شود. همچنین برای تخفیف التهاب و ناراحتی، توصیه می شود که روزانه چندین بار کمپرس گرم روی پلک‌ها بگذارید. اگر در معرض باد یا آلاینده‌ها قرار می‌گیرید، از عینک برای محافظت از چشم استفاده کنید. در صورتیکه مجاری اشکی صدمه دیده باشند احتمال ادامه اشک ریزی وجود خواهدداشت لذا گاهی انجام عمل جراحی دومی جهت اصلاح مجاری اشکی الزامی است. موارد خفیف اکتروپیون ممکن است با انجام کوتر توسط پزشک بهبود یابد.

 به امید فردایی روشن 🙂

منابع:  ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *