بیماری های شایع در مردان کدامند؟

بیماری های شایع در مردان کدامند؟ / ویکی ووک

برخی از بیماری ها در مردان بیشتر از زنان اتفاق می افتاد، و البته بواسطه بیشتر بیرون بودن مردان و بی توجهی آنان به برخی بیماری ها باعث می شود که مرگ و میر نیز بیشتر باشد در آن ها، در این مطلب میخواهیم بیماری های شایع در مردان را بررسی کنیم.

بیماری های شایع در مردان

بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های روانی، تنفسی، شغلی، بیماری عضلانی-اسکلتی و سوانح و حوادث جزوء بیماری های شایع در مردان نسبت به زنان است، همچنین دو دسته بیماری‌های واگیر و غیرواگیر در کمین مردان است. بیماری‌های واگیر مانند ایدز، مالاریا و سل در مردان شیوع بیشتری دارد؛ چون مردان بیشتر در فضای خارج از منزل حضور دارند و کنش‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر آن ها بیشتر است.

 

بیماری های شایع در مردان کدامند؟ / ویکی ووک

 

شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان به ترتیب سرطان پوست با شیوع ١۴ درصد، سرطان معده با شیوع ١٢ درصد، سرطان مثانه با شیوع ٩ درصد، سرطان پروستات با شیوع هشت درصد، سرطان روده بزرگ با شیوع هشت درصد و سرطان ریه و مری با شیوع شش درصد گزارش شده است.طبق آمار سال٩٠، میزان مرگ و میر در گروه سنی ٣٠ تا ٧٠ سال در مردان بیشتر از زنان است؛ یعنی مردان ۷/۱ برابر بیشتر از زنان فوت می کنند. در سال ٩٠، میزان مرگ و میر مردان روستایی، ١۴ هزارنفر بوده، درحالی‌که آمار مرگ زنان روستایی ١٠ هزار نفر گزارش شده است. به طورکلی آمار مرگ و میر در گروه سنی ٣٠ تا ٧٠ سال ١١٢هزار نفر در سال بوده که ٧٠ هزار مورد برای مردان و ۴٠ هزار مورد برای زنان ثبت شده است.

البته کنترل عوامل خطر متابولیک از پیشامد عوامل خطر اصلی و بیماری پیشگیری می‌کند. کنترل فشارخون، چربی خون، قند خون، چاقی و افزایش وزن می‌تواند از بروز برخی بیماری‌ها پیشگیری کند.


شاید دوست داشته باشید

گیاه خیری و خواص آن / ویکی ووکگیاه خیری و خواص آن

گیاه خیری گیاهی است یکساله که شاخه های آن خوابیده و پوشیده از کرک می باشد. این گیاه دارای خواصی…

 

 


دلیل درصد مرگ در بیمار های شایع در مردان

 

بیماری های شایع در مردان کدامند؟ / ویکی ووک

 

علاوه بر آن مصرف الکل و سیگار در مردان آمار بیشتری دارد؛ به همین دلیل این گروه باید پیشگیری و غربالگری را جدی بگیرند. مردان کمتر از زنان به علایم و نشانه‌های خطر و بیماری‌زا توجه می‌کنند؛ به همین دلیل بیماری در آن ها پیشرفت می‌کند یا این که مرگ و میر بیشتری را به همراه دارد.

به امید فردایی روشن

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *