فوتبال آمریکایی چیست؟

فوتبال آمریکایی چیست؟ / ویکی ووک

ورزش های توپی و سرعتی همیشه از جذابیت و محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار بودند که فوتبال آمریکایی هم جزو همین ورزش های پرطرفدار قرار دارد. فوتبال آمریکایی همینطور که از نام آن پیداست، ورزشی است که بیشتر در کشور آمریکا بازی می شود و مورد توجه قرار می گیرد، این بازی الهام گرفته شده از ورزش راگبی انگلیسی ها است که در ادامه به قوانین فوتبال آمریکایی و نحوی بازی آن می پردازیم و همچنین به تفاوت این ورزش با راگبی هم اشاراتی را خواهیم داشت. در بخش های قبلی به ورزش های بیس بال، کراس فیت، هاکی داخل سالن و بوکس پرداخته ای که درصورت تمایل می توانید با این ورزش ها بیشتر آشنایی پیدا کنید.

تاریخچه فوتبال آمریکایی

انگلیس ها با مهاجرت به منطقه جدید کشف شده خود یعنی آمریکا بغییر از مذهب و فرهنگ خود، ورزش و سرگرمی محبوب خود یعنی راگبی را هم به این کشور منتقل کردند. اما در ابتدا این ورزش بیشتر مبتنی بر زود و خشونت پیش می رفت و بازی می شد، که در اوایل دهه 1800 با ورود سایستمداران و فعالان اجتماعی به این ورزش کمی هم تکنیک و استراتژی به این ورزش ورود پیدا کرد و خشونت در فوتبال آمریکایی کم رنگ تر شد.

 

فوتبال آمریکایی چیست؟ / ویکی ووک

 

این ورزش در ادامه در دانشگاه های کشور آمریکا بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در سال 1873 این ورزش بصورت یکپارچه درآمد و قانون گذاری شد تا تحت یک کنفدراسیون متحد بازی های این رشته ورزشی در آمریکا انجام گیرد. محبوبیت این رشته به حدی در حال رشد بود که طبق آمار، در طی 5 سال تیم های فوتبال مدرسه ایی از 800 تیم به 3000 و تیم های فوتبال دانشگاه از 200 تیم به 600 تیم افزایش پیدا کرده بود که آمار بسیار قابل توجهی بوده است.


شاید دوست داشته باشید

سیستم تعلیق چیست؟ / ویکی ووکسیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیق در خودروها، مجموعه ایی است از جرم فنربندی شده، فنر، کمک فنر که وظیفه ی مهم نوسان گیری و ارتعاشات ناشی از سطوح ناهموار جاده و خیابان ها را بگیرد و به سرنشینان…

 


قوانین و مقررات فوتبال آمریکایی

فوتبال آمریکایی در زمینی در ابعاد 109.7*48.8 و با توپی کروی شکل با قطری بین 25 تا 26 سانتی متر و وزن 397 تا 425 گرم بازی می شود. در فوتبال آمریکایی ورزش دو تیم از 11 بازیکن تشکیل می شوند که برای هدفی مشخص به بازی می پردازند که این هدف عبور از سد مدافعان حریف و عبور دادن توپ از دروازه آنها می باشد. در این بین مدافعان حریف باید بازیکن توپ به دست را متوقف کنند و خود توپ را به دست بگیرند و برای کسب امتیاز با همکاری تیمی عالی و سریع تلاش کنند.

 

فوتبال آمریکایی چیست؟ / ویکی ووک

 

فوتبال آمریکایی در 4 کواتر 15 دقیقه ایی انجام می شود که بعداز دو کواتر اول زمانی برای استراحت تیم ها لحاظ شده است. تیمی که در قرعه کشی برنده شود مشخص می کند که در دفاع یا حمله بایستد و اگر تیمی حمله را برگزیند، تیم دیگر زمین بازی را برمی گزیند. بازی را تیم مدافع شروع می کند که این یعنی یکی از بازیکنان این تیم توپ را با پا به زمین حریف می فرستند و مهاجمان آن تیم تا جایی که می توانند برای کسب امتیاز به پیش می روند و بعداز زمین خوردن و متوقف شدن توپ جایگذاری می شود و بازی دوباره شروع می شود.

سایر قوانین این بازی به شرح زیر می باشد:

  • توپ در هرنقطه فرود آید بازیکنان مهاجم باید تا 10 یاردی آن منطقه با توپ پیش بروند و گرنه مالکیت توپ را از دست خواهند داد.
  • بازیکنان به 3 صورت کلی دویدن، پاس دادن و حرکات تکنیکی توپ را به منطقه حریف پیش ببرند.
  • تیم مدافع با حرکاتی مانند تکل تیم حریف را متوقف می کند.
  • حرکت پانت (Punt) بدین صورت است که بازیکنی باید توپ را به دور ترین نقطه زمین حریف بفرستد تا انها از دورترین نقطه زمین خود بازی را شروع کند.
  • توپ به انتهای زمین حریف اصطلاحا TouchDown شود 6 امتیاز کسب خواهند کرد.
  • فامبل (Fumble) شدن توپ براثر برخورد دو بازیکن و افتادن توپ بر روی زمین اتفاق می افتد.
  • تعویض ها بصورت نامحدود است.

 

فوتبال آمریکایی چیست؟ / ویکی ووک

 

تفاوت راگبی با فوتبال آمریکایی

  • زمان بازی در راگبی در دو نیمه 40 دقیقه ایی انجام می گیرد.
  • اندازه توپ کروی در دو رشته متفاوت است.
  • در راگبی بازیکنان هر تیم 15 نفر می باشد.
  • سرداوران در فوتبال آمریکایی هفت نفر می باشند و در راگبی 4 داور به امر قضاوت می پردازند.
  • در راگبی هرتیم فقط 7 بازیکن می توانند تعویض داشته باشند..

 


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “فوتبال آمریکایی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *