بیوگرافی نواک جوکوویچ

بیوگرافی نواک جوکوویچ / ویکی ووک

نواک جوکوویچ تنیس باز به نام و صاحب سبک کشور صربستان در 2 می 1987 در یکی از شهرهای معروف و جذاب صربستان به نام بلگراد پا جهان هستی گذاشت. این ستاره ی صربستانی دنیای تنیس، برای دو سال متوالی موفق به حفظ جایگاهش در بالای رنکینگ بهترین تنیسورهای جهان شد و توانست در 31 سالگی رکوردهای مختلفی را در رقابت های تنیس جهان و چهار گرنداسلم اصلی رشته ورزشی تنیس از خود به جایی بگذارد که در ادامه به زندگی نامه و افتخارات فردی نواک جوکوویچ خواهیم پرداخت.

نواک جوکوویچ در دوران کودکی

نواک جوکوویچ (Novak Djokovic) در شهر بلگراد صربستان یا یوگسلاوی سابق به دنیا آمد. نام پدر وی که اصلیتی مونته‌نگرویی دارد سردیان و نام مادر نواک دیانا است که این خانواده علاوه بر نواک افسانه ایی خود دو پسر دیگر با نام های مارکو و جورجی دارند که هر دوی آنها به صورت حرفه ایی به ورزش تنیس می پردازند. نواک از سن چهارسالگی تنیس خود را شروع کرد و خیلی زود استعداد ذاتی خود را به همگان نشان داد و به همین جهت خانواده جوکوویچ پسر ارشد خود را در سن 6 سالگی به یکی از تنیسورهای حرفه ایی بازنشسته به نام یلنا گنچیچ سپردند.

بیوگرافی نواک جوکوویچ / ویکی ووک

نواک تحت هدایت های گنچیچ به پیشرفت کردن ادامه داد و اما این مربی که توانمندی های زیادی را در این پسربچه دیده بود او را برای ادامه تنیس خود به یکی از مربیان معروف وقت به نام نیکولا پیلیچ معرفی کرد. نواک تحت مربیگیری نیکولا در مسابقات قهرمانی نوجوانان اروپا شرکت کرد و توانست در اولین رقابت های جدی تنیس خود در بخش تک نفره، دو نفره و تیمی عنوان قهرمانی را برای کشورش به ارمغان بیاورد.

آغاز ورزش حرفه ایی نواک جوکوویچ

نوواک جوان حال خود را بعنوان یک استعداد خاص در سطح بین الملل معرفی کرده بود و این تنیسور جوان در سال 2004 دست به کار بزرگی زد و بعنوان جوان ترین بازیکن رقابت های به دور نیمه نهایی تنیس آزاد استرالیا رسید، هرچند که او موفق به حضور در مسابقات تنیس ویمبلدون نشد اما در رقابت های اوپن فرانسه و آمریکا شرکت داشت.

نواک جوکوویچ در زمانی که بازیکنانی مانند رافائل نادال  و ماریا شاراپوا حسابی علاقمندان به تنیس را به وجد می آوردند، خود با کاراکتر خاص و بردهای خود در سن جوانی بر سر زبان ها انداخت و در سال 2006 با رسیدن به دور یک چهارم نهایی رقابت های گرنداسلم رولند گاروس و ویمبلدون بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. نواک جوان با سرسختی و درست سه هفته بعداز شاهکارش در دو رقابت قبلی توانست اولین قهرمانی خود را در مسابقات آمسفورت هلند جشن بگیرد. بعداز این قهرمانی نواک خود را در مسابقات متس فرانسه هم امتحان کرد که در پایان عنوان قهرمانی این رقابت ها در کنار راه یابی به جمع 20 جهان جشن گرفت.

بیوگرافی نواک جوکوویچ / ویکی ووک

نواک آماده سال بعد را هم با قهرمانی در مسابقات استرالیا آغاز کرد اما در دور چهارم گرند اسلم سال استرالیا در سه ست پیاپی مغلوب قدرت راجر فدرر تنیس باز شماره یک وقت جهان شد. اما این باخت آغاز کار نواک شد و با نتایج بدست آمده در دو گرنداسلم پیش رو خود را به جمع 10 تنیسور برتر جهان رساند. نواک در اولین تقابل خود با رافائل نادال در فینال مسترز آمریکا شکست خورد، اما در رقابت بعدی و مسترز گیرمو کانیاس آرژانتین در دور یک چهارم نهایی تنیسور اسپانیایی را برد و در پایان اولین قهرمانی مسترز خود را هم به جشن و پایکوبی نشست.

نواک جوکویچ به قهرمانی و افتخار آفرینی ها و رکوردشکنی های خود ادامه داد و سرانجام در سال 2011 با غلبه بر رافائل نادال در فینال ویمبلدون توانست لقب مرد شماره یک تنیس جهان را از رافائل بگیرد و خود در صدر این رده بندی بایستد. این دو تنیسور در آخرین پیکار خود در مسابقات ویمبلدون 2018 به مصاف هم رفتند که باز هم نواک توانست در یک بازی تماشایی و نزدیک نادال را شکست بدهد.

بیوگرافی نواک جوکوویچ / ویکی ووک

افتخارات فردی نواک جوکوویچ

  • 4 قهرمانی در مسابقات تنیس ویمبلدون
  • 6 قهرمانی در مسابقات آزاد استرالیا
  • 2 قهرمانی در آزاد آمریکا
  • 1 قهرمانی در مسابقات آزاد فرانسه
  • مدال برنز بای های المپیک 2008
  • 1 قهرمانی در مسابقات دیوس کاپ

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *