آشنایی با مسابقات تنیس ویمبلدون

آشنایی با مسابقات تنیس ویمبلدون / ویکی ووک

تنیس یکی از رشته های ورزشی جذاب و محبوب توپ و توری در سراسر جهان محسوب می شود که شمار زیادی از علاقمندان به تنیس، مسابقات و رقابت های مختلف این ورزش را با شور و حرارت خاصی دنبال می کنند. مسابقات تنیس ویمبلدون یکی از تورنمنت های جذاب و پرقدمت این ورزش است که هرساله در جنوب غربی محله ای در لندن انگلستان برگزار می گردد.

تاریخچه مسابقات تنیس ویمبلدون

بریتانیا کشوری پیشگام در ورزش تنیس بوده و هاری جم در لمینگتن انگلستان اولین کسی بوده است که تنیس را به میان مردم این کشور معرفی کرده است. در ادامه این ورزش پیشرفت محسوسی را در سراسر جهان داشت و باشگاه تنیس کروکت انگلستان که در سال 1868 تاسیس شده در اوایل برگزار کننده رقابت های کریکت در محل خود بوده اند و با پدیدار شدن تنیس و محبوبیت یافتن این پدیده ورزشی مسئولان این باشگاه تصمیم به برگزاری مسابقات تنیس گرفتند و در سال 1877 نخستین دوره مسابقات تنیس ویمبلدون را برگزار کردند.

آشنایی با مسابقات تنیس ویمبلدون / ویکی ووک

اسپنسر گور با غلبه بر ویلیام مارشال اولین قهرمانی این تورنمنت را به نام خود به ثبت رساند و نام خود را در تاریخ این مسابقات جاودانه کرد، در ادامه و در سال 1884 رقابت های انفرادی  زنان و دوبل مردان هم به همین رزشگاه اضافه شد. این مسابقات در بین سال های 1912 تا 1924 به مسابقات قهرمانی جهان زمین چمن مشهور بود که به مسابقات قهرمانی ویمبلدون و مسابقات قهرمانی باشگاه تنیس انگلستان تغییر نام داد.

نحوه برگزاری مسابقات تنیس ویمبلدون

رقابت های جذاب و پرشور ویمبلدون در 16 رده مختلف برگزار می شود که در این بین رقابت های انفرادی و دوبل مردان و زنان و دونفره اسطوره های مردان و زنان از جذابیت های خاصی برای تماشاگران و علاقمندان تنیس برخوردار است. قالب این مسابقات در بخش انفرادی و دونفره مردان به صورت 3 ست از 5 ست و در سایر رده ها به 2 ست از 3 ست انجام می گیرد.این تورنمنت بزرگ تنیس هرساله در آخرین دوشنبه ی ماه ژوئن آغاز می شود و تا اولین تعطیلات آخر هفته ماه جولای ادامه پیدا می کند.

آشنایی با مسابقات تنیس ویمبلدون / ویکی ووک

فرمت و نحوه ی برگزاری مسابقات تنیس ویمبلدون بدین شکل است که تعداد 128 تنیسور در بخش انفرادی مردان و زنان در ابتدا 104 نفر از مردان و 108 نفر از زنان بر اساس رنگینک جهانی خود وارد این مسابقات می شوند و برای مابقی نفرات یک هفته قبل از شروع مسابقات رقابت های انتخابی برگزار می کنند. بازیکنان در سیدبندی این رقابت ها در 32 سید تقسیم می شوند که بعضی از تنیسورها که رنکینگ جهانی بالایی دارند در این نمی گیرند. این رقابت ها به قوانین سفت و سخت خود نیز مشهور است که پوشش تنیسورها را شامل می شود و تمامی تنیسورها و عوامل وابسته باید سر تا پا سفید بپوشند.

قهرمانان بزرگ مسابقات تنیس ویمبلدون

آشنایی با مسابقات تنیس ویمبلدون / ویکی ووک

راجر فدرر اسطوره ی سوئیسی ورزش تنیس با 8 عنوان قهرمانی بعنوان پرافتخارترین ورزشکار این رقابت ها مطرح است. همچنین این تنیسور با 5 عنوان قهرمانی متوالی بعداز ویلیام رنشاو با 6 قهرمانی در سالهای 1881 تا 1886 رکورددار است. ویلیام رنشاو از بریتانیا با 7 عنوان در رده بعدی قرار گرفته است. بوریس بکر تنیسور اسطوره ایی آلمان هم با 17 سال سن بعنوان جوان ترین قهرمان این رقابت ها شناخته می شود. نوواک جوکوویچ صربستانی قهرمان پرآوازه تنیس در مسابقات ویمبلدون 2018 با غلبه بر رافائل نادال چهارمین قهرمانی خود را در این رقابت ها جشن گرفت. از قهرمانان بیرتانیایی حال حاضر می شود به اندی ماری اسکاتلندی اشاره داشت که در سال های 2013 و 2016 کاپ قهرمانی را در بریتانیا نگه داشت.

منبع: tennisfaویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *