ریکاوری بدن چیست؟

ریکاوری بدن چیست؟ / ویکی ووک

در بخش ضرورت استراحت کردن بین تمرینات ورزشی درباره ی جدی بودن استراحت در ورزش صحبت کردیم و گفتیم که عدم استراحت چه عوارض و صدمات جبران ناپذیری را به بدن وارد می کند. ریکاوری بدن بعداز ورزش کردن هم یکی از فاکتورهای مهم در تمرینات ورزشی می باشد که با توجه به این مسئله می توانید درجهت تقویت عضلات بدن و رسیدن به فرم بدنی ایده آل خود گام مهمی را بردارید.

اهمیت ریکاوری بدن بعداز ورزش کردن

ریکاوری بدن چیست؟ / ویکی ووک

ریکاوری بدن بدین مفهوم می باشد که بعداز تمرینات سخت و طاقت فرسا در یک ست ورزشی به بدنتان اجازه بازیابی انرژی و استراحت می دهید تا بتواند به خوبی منبع انرژی و سوخت عضلانی بدن شما را بازتولید کند. ریکاوری بدن بعداز تمرینات سنگین از نکات مهم و عالی در پیشرفت ورزشی محسوب می شوند که این ریکاوری در اکثر ورزش های فوتبال، بدنسازی، بسکتبال و خیلی از ورزش های دیگر بسیار مورد توجه است و باید زمانی را به بازیابی انرژی مصرف شده و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن اختصاص داد.

انواع ریکاوری بدن بعداز ورزش کردن

فاکتورهای زیادی در ریکاوری بدن بعداز ورزش کردن دخیل هستند، اما مهم ترین این ها داشتن خواب کافی و به اندازه است تا به عضلات بدن خود اجازه ی رشد مورد انتظار را بدهید، هرچقدر بیشتر تمرین سنگینی انجام داده اید به خواب بیشتری نیاز دارد. همچنین یکی از مهمترین عامل در ریکاوری بدن بعداز ورزش کردن داشتن رژیم مناسب غذایی خواهد بود تا پروتئین لازم برای ترمیم و رشد عضله ها به صورت منظم و به طورکامل وارد بدن گردد.

ورزشکاران حرفه ایی با صرف هزینه های بسیار بعداز هر وعده تمرینی به ریکاوری بدن خود با دستگاه ها و تکنولوژی های مختلف مانند ماساژورها، محفظه هوای سرد، تحریک الکتریکی عضلات، پوشاک فشرده و… می پردازند. اما ریکاوری بدون هزینه کردن و دستگاه های مختلف هم قابلیت انجام دارد که چندین روش دیگر ریکاوری بدن بعداز ورزش کردن به شرح زیر است:

  • دوش یا استخر آب گرم و سرد
  • استفاده از مکمل های پروتئینی مانند پروتئین وی و شیک
  • حمام یخ
  • استفاده از ماساژ مناسب

ریکاوری بدن چیست؟ / ویکی ووک

فواید ریکاوری بدن بعداز ورزش کردن

همانطور که در بالا اشاره شد، ریکاوری یعنی بازگشت بدن به حالت اولیه برای ادامه دادن فعالیت های ورزشی با همان کیفیت و قدرت لازم که این ریکاوری بدن فواید بسیاری دارد که بعداز تمرینات ورزشی غیرقابل جایگزین و نادیده گرفتن است. با ریکاوری به دفع راحت تر اسید لاکتیک اضافی بدن خود کمک می کنید و گردش خون بدن و رساندن اکسیژن کافی به عضلات خسته را تسریع می بخشید. تمامی این کارها به داشتن یک متابولیسم خوب، ترمیم و رشد عضلانی عالی و بازتولید انرژی ها مصرف شده کمک می کند تا سرعت رسیدن تناسب اندام بهبود داده شود.

منبع: bartarinha

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *