آشنایی با ورزش بدن سازی یا Body building

آشنایی با ورزش بدن سازی یا Body building / ویکی ووک

سلامتی و رسیدن به یک فرم بدنی ایده آل و آماده را تقریبا کسی نیست که از آن لذت نبرد و دوست نداشته باشد که به آن برسد، از همین روی بدن سازی که ورزشی استقامتی و قدرتی می باشد، یکی از گزینه های اصلی پیش روی برای رسیدن فرم بدنی عالی و ساخت بدنی حجیم و کات شده است، که در ادامه بیشتر با نحوه ی تمرینات آن آشنا می شوید. اما در بخش های قبلی به بررسی ورزش های ایروبیک، یوگا، کراس فیت و تی آر ایکس پرداخته ایم که در صورت تمایل می توانید از این مطالب هم بهره مند شوید.

تاریخچه بدن سازی

در یونان باستان مردان نیرومند و کسانی که دارای تناسب اندام و عضلات پرورش یافته و درشت بودند را تمجید و ستایش بسیار می کردند، که این نشان دهنده اهمیت پرورش اندام از زمان های بسیار دور و قدیم دارد. اما ورزش بدن سازی در شروع قرن 20 میلادی و با هنرنمایی های یوجین ساندو بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

 

آشنایی با ورزش بدن سازی یا Body building / ویکی ووک

 

یوجین ساندرو یک فوق ستاره فرهنگ بدنی بود که با پیروزی هایش در رقابت با مردان قدرتمند و همچنین بدن ورزیده و پرورش یافته و آماده ی خود شهرتی جهانی پیدا کرد که به خاطر معروفیت این قهرمان فروش وسایل بدن سازی رشد سرسام آوری پیدا کرد. در ادامه برادران میده که خود از ورزشکاران به نامی بودند با انتشار کتابی تحت عنوان یو فیزیک پایه گذار پرورش اندام نوین در دنیا شدند که ده سال بعد از آن و در سال 1946 میلادی فدراسیون جهانی پرورش اندام تاسیس شد.


شاید دوست داشته باشید

بررسی فولکس واگن پاسات جی تی 2018 / ویکی ووکبررسی فولکس واگن پاسات جی تی ۲۰۱۸

در فولکس واگن پاسات جی تی ۲۰۱۸ قدرت موتوری آن نسبت به مدل معمولی افزایش یافته و پیشرانه آن توانایی تولید ۲۸۰ اسب بخار را دارد. همچنین پیشرانه

 

 


درباره بدن سازی

بدن سازی یک علم است، علمی که با استفاده از وزنه ها و دمبل ها و درکنار رژیم غذایی درست و استراحت کافی یک فرم بدنی ایده آل و جذاب را برای فرد می سازد. تمرینات این ورزش بسیار قدرتی و استقامتی می باشند که در اول باید بدن را با نرمش دادن گرم کرد تا آماده ی استفاده از دمبل، هالتر، سیم کش و… شود تا اثر مطلوب خود را بروز دهد و از آسیب های جدی جلوگیری کند. تمامی تمرینات بدن سازی باید زیر نظر مربیان متخصص انجام گیرد چراکه این افراد دانش چگونگی کار با وزنه و نحوه ی درست ست های ترکیبی را دارند و با تنظیم دقیق رژیم غذایی و ایجاد آمادگی ذهنی، ورزشکار را در شرایط مطلوب ورزش قرار می دهند.

 

آشنایی با ورزش بدن سازی یا Body building / ویکی ووک

 

این ورزش دارای مسابقاتی هم در سه دسته نمایشی، دسته آیتمی و ترکیبی است که هر ساله زیر نظر فدراسیون های بین المللی پرورش اندام برگزار می شود که این مسابقات به شرح زیر است:

  • دسته نمایشی، که به مسابقات فیگور گیری بر روی صحنه نمایش یا استیج انجام می گیرد که در دسته های بادی بیلدینگ و بادی کلاسیک دسته بندی می شود که مهمترین رقابت صورت گرفته در این رشته ها مسابقات مسترالمپیا می باشد.
  • دسته آیتمی، که بسیار پرمخاطب و جذاب دنبال می شود و آیتم هایی مانند مچ اندازی، پاورلیفتینگ و قوی ترین مردان را شامل می شود.
  • دسته ترکیبی، که این مسابقات علاوه بر فیگور گیری و آیتم هوازی نیز مطرح می باشد.

فواید و مضرات بدن سازی

  • سلامت قلب و عروق مشروط به تمرینات سالم و درست
  • سلامت روح و روان و داشتن احساس رضایت و نشاط
  • کاهش و تثبیت وزن بدن
  • بهبود قدرت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان
  • پارگی عروق در نتیجه وزنه های سنگین
  • خطر پارگی آئورت در اثر زیاده روی
  • خطر کش امدن و پارگی رباط ها و اندام های حرکتی بدن در اثر گرم نکردن
  • خطر بی هوش و افت فشار در اثر نداشتن تغذیه مناسب

 


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “آشنایی با ورزش بدن سازی یا Body building

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *