کراس فیت چگونه ورزشی است؟

کراس فیت چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

در ادامه بررسی ورزش های استقامتی و عضله ساز به یکی از پرکاربرد ترین و علمی ترین ورزش های جهان بنام کراس فیت می پردازیم. کراس فیت ورزشی است ترکیبی که از تمرین های مقاومتی، سرعتی و قدرتی، وزنه برداری و ژیمناستیک تشکیل شده است و ورزشکار با انجام مستمر این حرکات و تمارین می تواند عضلاتی ورزیده و خوش فرمی را داشته باشد. در ادامه به تمارین و حرکات این ورزش مفرح خواهیم پرداخت، اما در بخش های قبلی به ورزش های تی آر ایکس و بوکس پرداخته ایم که در صورت تمایل می توانید از این بخش ها دیدن فرماید.

تاریخچه ورزش کراس فیت

 

کراس فیت چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

یک ژیمناستیک کار جوان به نام گلسمن اولین جرقه های ورزش کراس فیت (Cross Fit) را زده و در سال 2000 این ورزش رسما پایه گذاری شده است. گلسمن به غیر از ژیمناستیک به دوچرخه سواری هم علاقمند بوده و در وزنه برداری هم مهارت داشته بطوری که در باشگاه خود کسی توان رقابت با این ورزشکار جوان را نداشته، در ادامه گلسمن روی به تاسیس باشگاهی برای خود کرد و در سال 1995 پلیس شهر سانتاکروز از وی برای تمرین دادن به مامورین شهر دعوت می کند.

بعدها به دلیل درخواست های زیاد مشتریان برای داشتن کلاس های خصوصی، وی همگی را در باشگاهی تحت تعلمات تمرینات سخت خود قرار می دهد تا اولین اجتماع کراس فیت تاریخ در آن باشگاه در سیاتل شکل بگیرد. این ورزش به سرعت رشد کرد و گسترش یافت بطوریکه در طی مدت ده سال هزاران شعبه در جهان از ورزش کراس فیت به وجود آمد.

 

کراس فیت چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

دانگل چیست و چه مفهومی دارد؟ / ویکی ووکدانگل چیست و چه مفهومی دارد؟

دانگل یک وسیله یا دستگاه است که نقش واسطِ ارتباطی را میان سایر دستگاه ها و سیستم ها در حوزه فن آوری بازی میکند. این قطعه که عموماً …

 

 


حرکات و تمارین ورزش کراس فیت

کراس فیت یا آمادگی جسمانی چندگانه همانطور که گفته شد ترکیبی است از حرکات ژیمناستیک، وزنه برداری و… که با تمارینی که در یک ست تمرینی برای ورزشکار تعیین می شود می تواند به حداکثر سوخت و ساز بدن و چربی سوزی دست یابد تا عضلاتی خوش فرم و بدنی با آمادگی جسمانی بالا داشته باشد. در کراس فیت به دلیل اینکه در یک ست تمرینی بالا تنه و پایین تنه بصورت مداوم درگیر خواهد بود باعث چربی سوزی بسیار می گردد همچنین بدلیل اینکه برنامه های تمرینی هر روزه در حال تغییر می باشد بدن به برنامه تمرینی عادت نخواهد کرد.

 

کراس فیت چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

در کراس فیت از حرکات کششی برای گرم کردن بدن و از وزنه های بدن سازی برای استقامت بدن کمک گرفته می شود، همچنین در این ورزش از تمامی فاکتور ها مانند فشاردادن، کشیدن، دویدن، وزنه زدن و پریدن و… استفاده می شود که در ادامه یک ست تمرینی را کراس فیت را باهم بررسی خواهیم کرد:

  • در اول حرکات کششی برای گرم کردن بدن
  • بلند کردن میله وزنه و آوردن آن به بالای سینه در حرکاتی متعدد، سریع و قدرتی
  • یک مسیری را میدود و دوباره بر میگردد
  • در حالت دو یک دمبل را با خود تا مقصدی حمل می کند
  • بر روی زمین به حالت شنا دراز می کشد و تعدادی شنا می رود.
  • بلند می شود و چندین طناب می زند و دوباره به حالت شنا می رود.
  • لاستیک های طلایی که بزرگ و سنگین هستند را چندین غلت می دهد و به مانع بعدی می رسد و…..

این تمرینات فشرده و طاقت فرسا و سخت در بازه های زمانی 45 دقیقه ایی تا 1 ساعت انجام می گیرد و شخص به تمرین های استقامتی، قدرتی و تعادلی می پردازد تا همه اعضای بدن آن درگیر و هماهنگ شوند. در اینجا چیزی که شایان ذکر است داشتن تغذیه ی مناسب می باشد، چراکه تمام کالری از دست رفته شما در طی تمارینی سخت و نفسگیر در کراس فیت دوباره به شما برگردد و به عضله سازی و تناسب اندام و آمادگی جسمانی شما کمک کند.


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *