تکواندو چگونه ورزشی است؟

تکواندو چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

در ادامه بررسی ورزش های رزمی به ورزش پرطرفدار و جذاب تکواندو می پردازیم. تکواندو یکی از ورزش های رزمی و المپیکی است که در میان سایر رشته های رزمی بیشترین تعداد ورزشکار را به خود اختصاص داده است. خواستگاه تکواندو کشور کره جنوبی است و ورزشکاران این کشور بسیار نامی و پرافتخار هستند. در ادامه این بخش به تاریخچه و چگونگی اجرای فن این رشته از هنرهای رزمی را بررسی خواهیم کرد، اما در بخش های قبلی ویکی اسپرت به هنرهای رزمی ووشو، کیک بوکسینگ، بوکس و ساواته را بررسی کرده ایم که در صورت تمایل می توانید مطالعه داشته باشید.

تاریخچه ورزش تکواندو

دیوارنگاره ها و نقاشی ها به جامانده در مقبره های کشور کره گواه قدمت این ورزش باستانی و جذاب را می دهند که مربوط به 20 قرن پیش می باشد و از همین رو تکواندو را کهن ترین ورزش رزمی می دانند. این ورزش بعداز جنگ جهانی دوم با تلاش اساتید کره جنوبی دوباره احیا شد و فنون و تکنیک های آن چارچوبمند و علمی شدند. در سال 1973 فدراسیون جهانی تکواندو یا WTF با حضور تعدادی کشور شکل گرفت تا فعالیت های این رشته ورزشی منظم تر و تحت نظارت یک مجموعه ایی واحد پیگیری شود.

 

تکواندو چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

در ادامه، مسابقات این ورزش به صورت منظم هر دوسال در سئول کره جنوبی برگزار می شد و در سال 1983 کمیته بین المللی المپیک این ورزش را به عنوان یک از ورزش های عضو این رویداد بزرگ ورزشی به رسمیت شناخت و بصورت رسمی در المپیک 2000 سیدنی به دومین هنر رزمی آسیایی بدل شد که در المپیک پیگیری می شود.


شاید دوست داشته باشید

روغن هویج و خواص آن / ویکی ووکروغن هویج و خواص آن

وغن تخم هویج را معمولا به محصولات آرایشی گران قیمت اضافه می کنند. مانند دیگرروغن هایی که از بذرها گرفته می شود، هویج نیز تاثیرات بی شماری روی پوست دارد از جمله قابلیت…

 

 


درباره ی تکواندو

این رشته ورزشی بیشتر تمرکز خود را در سه نقطه اصلی بدن یعنی سر و صورت، قسمت تنه و پایین تنه معطوف کرده  و تمامی ضربات پا و دست باید به این ناحیه ها برخورد داشته باشند. حرکات تکنیکی تکواندو باید بصورت درست و دقیق بر نقاط مشخص شده روانه گردد تا یک مبارز بتواند امتیاز ضربات فنی را کسب کند. در رشته تکواندو هر ضربه به یک اصطلاح دارد و ضربات با دست را با اصطلاح جیروگی و ضربات پا را به اصطلاح چاگی می شناسند. به هر رزمی کار ورزش تکواندو نسبت به مهارت و تکنیکی که کسب کرده اند به بعنوان رتبه و درجه آن شخص کمربندی اهدا می شود که رنگ بندی و درجه آن به شرح زیر است:

  • سفید، متعلق به ورزشکاران تازه وارد
  • رزد
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • سیاه، که در این مرحله تکواندوکار بصورت کامل در فراگیری فنون و تکنیک ها مهارت دارد و در ادامه رتبه های دان از دان یک تا دان 11 به ورزشکاران و اساتید اعطا می شود.

 

تکواندو چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

قوانین ورزش تکواندو

این ورزش در تاتمی یا زمینی شش ضلعی انجام می گیرد و از الزامات تکواندو داشتن لباس مخصوص و محافظ سر و صورت و همچنین سینه و شکم در کنار محافظ های ساق و ساعد می باشد. در ادامه به برخی قوانین این ورزش اشاره خواهیم داشت:

  • مبارزه در راند و تعداد دقایق آن در رده های سنی مختلف، متفاوت می باشد اما بصورت کلی و در بزرگسالان در سه راند سه دقیقه ایی برگزار می شود
  • در پایان 3 راند اگر امتیازات دو مبارز یکی شود در راند بعدی امتیاز طلایی برنده مسابقه را مشخص می کند.
  • زمین زدن حریف و ضربات به پشت سر خطا می باشد
  • پشت کردن به حریف در حین مبارزه خطا می باشد
  • هم اکنون برای ثبت امتیازات از محافظ ها هوشمند استفاده می شود که برخورد کامل ضربات را تشخیص و امتیاز را ثبت می کند.
  • هر مسابقه را 4 داور، شامل یک سرداور و 3 کمکی در اطراف زمین قضاوت می کنند.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *