پارکور چیست؟

پارکور چیست؟ / ویکی ووک

در ادامه ورزش های مهیج و جذاب به ورزشی می پردازیم که هیچ چیزی نمی تواند سد و مانعی برای ورزشکاران آن باشد و آنها به راحتی در مسیرهایی پر مانع و فراز و فرود به حرکت سریع خود ادامه می دهند تا به مقصد نهایی برسند. پارکور ورزش مورد بحث این بخش ویکی اسپرت است، ورزشی که در سریع ترین زمان ممکن و همچنین با استفاده از آسانترین و ساده ترین حرکات با عبور از موانع در طی مسیر خود قصد دارد تا از یک مبدا به مقصدی برسند. در ادامه به تاریخچه و چگونگی انجام حرکات ورزش پارکور را بررسی می کنیم، اما در بخش های قبلی به ورزش های پینت بال، پاراگلایدینگ و تی آر ایکس پرداخته ایم که در صورت تمایل می توانید با این ورزش های مهیج هم بیشتر آشنا شوید.

 

پارکور چیست؟ / ویکی ووک

 

تاریخچه ورزش پارکور

در غرب اروپا و در اوایل قرن بیستم، جورج هربرت که خود افسر نظامی بود با استفاده از تمارین نظامی سعی در آماده سازی سربازان زیر دست داشت و اینکار را با استفاده از روش های طبیعی، مانند دوی سرعت، پریدن از روی موانع طبیعی انجام می داد و سیستم تمرین های فیزیکی ارتش فرانسه را متحول کرد تا قدرت بدنی و ذهنی افسران ارتش را بالا ببرد. با اینکه فرانسوی ها به ورزش جذاب پارکور روی آورده بودند و در بین مردم درحال جا افتادن بود اما شهرت جهانی این رشته را همگان با داوید بل(David Belle) می شناسند چراکه داوید بل هنرپیشه ی مشهور فرانسوی بود که در بسیاری از فیلم های خود از حرکات جذاب پارکور استفاده می کرد.

 

پارکور چیست؟ / ویکی ووک

 

داوید بل، سخت کوشی و تلاش در تمرینات را از پدرخود یعنی ریموند بل به ارث برده بود و این پدر و فرزند درکنار یکدیگر از پایه گذاران حرفه ایی ورزش پارکور محسوب می شوند. این دو، ورزش حرفه ای را از ژیمناستیک شروع کردند و در ادامه پدر داوید که خود یک سرباز در ارتش فرانسه در جنگ ویتنام بوده، برای به وجود آوردن روشی سریع و کارا در تعقیب و گریزها روی به این ورزش پرمخاطره آوردند که سالها بعد توسط داوید بل سازماندهی و نام پارکور برای این ورزش نهاده شد. هم اکنون داوید بل بعنوان رئیس کمیته پارکور در فدراسیون جهانی ژیمناستیک مشغول به فعالیت است.

 

پارکور چیست؟ / ویکی ووک


شاید دوست داشته باشید

بهترین مسکن های خانگی درد دندان کدامند؟ / ویکی ووکبهترین مسکن های خانگی درد دندان کدامند؟

دندان درد گاهی اوقات بسیار شدید و تحمل ناپذیر است. بدتر از همه زمانی است که نیمه شب درد شروع شود و به دندان پزشک دسترسی نداشته باشیم. در چنین لحظاتی بهترین کار…

 

 


درباره ورزش پارکور

ورزش پارکور همانطور که قبلا گفته شد، با هدف اجرای مجموعه ایی از حرکات پرشی، چرخشی و آکروباتیک سعی در عبور از موانع پیش روی دارد. پارکور  یکی از پرمخاطره ترین ورزش ها محسوب می شود چراکه تراسورها (Traceur) یا افرادی که با اصول این ورزش زندگی می کنند، بدون داشتن تجهیزات خاصی از موانع عبور می کنند و خطرات آسیب دیدگی، مخصوصا از ناحیه مچ پا و زانو را در کمین خود می بینند.

 

پارکور چیست؟ / ویکی ووک

 

پارکور ورزش استقامتی است که تراسورها باید با آمادگی جسمانی بالا و تمرین و ممارست بسیار به یک پارکورکار حرفه ایی و عالی بدل شوند و قطعا انجام دادن هرکدام از حرکات این رشته ورزشی بدون امادگی جسمانی بالا و بدون تمرین اصولی و صحیح آسیب های جبران ناپذیری را به تراسورها و افراد مبتدی وارد می کند. حرکات پایه ی این ورزش که یک تراسور حرفه ایی باید در انجام آن مهارت داشته باشد به شرح زیر است:

  • حفظ تعادل(Balance)
  • توانایی غلتیدن اصولی (Rolling)
  • توانایی فرود آمدن(Landing)
  • تعادل گربه ایی (Cat Balance) که شامل راه رفتن روی لبه های باریک می شود.
  • توانایی رد کردن و پریدن و استفاده از موانع میله ایی
  • جدا شدن و ول شدن
  • جهش وارونه (Reverse Vault)
  • چرخش به جلو یا چرخش به طرفین

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت


منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *