کشتی با چوخه چگونه ورزشی است؟

کشتی با چوخه چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

در این بخش با یکی از پرطرفدارترین ورزش های محلی ایران به نام کشتی با چوخه که در بسیاری از کشورهای جهان نیز گسترش پیدا کرده است همراه شما عزیزان هستیم. کشتی با چوخه سبکی بومی و محلی از کشتی می باشد که در آن دو کشتی گیر در گودی که فرش آن ماسه و خاک است با استفاده از فنون کمر گیری و کمربند گیری بصورت جوانمردانه و پهلوانانه با یکدیگر سرشاخ می شوند و در نهایت کسی که حریف خود را به خاک بنشاند بعنوان برنده مسابقه اعلام می شود. در بخش های قبلی به ورزش کشتی آزاد پرداخته ایم که پیشنهاد می شود با تاریخچه و فنون این ورزش هم بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه کشتی با چوخه

 

کشتی با چوخه چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

در خراسان بزرگ این ورزش بومی و محلی بسیار متداول بوده است و به گونه ایی برخواسته از همین منطقه می باشد که از تاریخ دقیق پیدایش این ورزش اطلاعات موثقی به ثبت نرسیده است اما آنچه بر همگان واضح می باشد قدمت و پشینه آن است که بطور سنتی در همگی آیین های سنتی و مراسمات عروسی و حتی در ایام نوروز در خطه شمالی خراسان بزرگ و در شهرهایی مانند درگز، قوچان و بجنورد برگزار می شده است که در ادامه به سایر نقاط کشور و حتی فراتر از مرزهای ایران هم گسترش پیدا کرده است.

 

کشتی با چوخه چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

کشتی با چوخه یا کشتی کردی یا کشنی یکی از ویژگی های آن ساخت و تربیت قهرمانان با اخلاق و به معنای واقعی کلمه پهلوان بوده است که نه تنها در بحث ورزشی و کشتی بلکه در اخلاق و جوانمردی یک الگوی بزرگ برای جامعه خود باشد که از قدیم و الایام از این دلاوران در مراسمات مقدس و آیین های فرهنگی و محلی خود کشتی با چوخه را به اجرا می گذاشتند و شور و نشاط جمعی را برای مراسمات و آیین های خود ایجاد می کردند. از آنجا که همواره این ورزش در بین مردم کرد شمال خراسان مرسوم بوده است و در گویش زیبای این منطقه (کرمانجی) واژه ی چوخه به معنای شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را به کمر می بندند می باشد، به همین نام کشتی با چوخه معروف گشته است.


شاید دوست داشته باشید

کاپوئرا چیست؟ / ویکی ووککاپوئرا چیست؟

کاپوئرا، هنری رزمی است که با دیدن حرکات و نمایش آنها متوجه فرق عمده آن با سایر ورزش های رزمی می شود. چراکه درکنار حرکات موزون و اکروباتیک، این ورزش پر است از…

 

 


درباره ی کشتی با چوخه

این ورزش بومی بصورت تن به تن انجام می شود که در آن بعضی از فنون کشتی آزاد توسط چوخه گیران به اجرا در می آیند که در آن زمان معنایی ندارد و به اصطلاح چوخه گیران تا زمان سایه انداختن پشت کمر که  ضربه محسوب می شود این کشتی می تواند ادامه داشته باشد. در این کشتی فردی که بتواند سه باز پشت ی شانه حریفش را به زمین برساند برنده کشتی اعلام می شود. اما در کشتی های رسمی حال حاضر که قوانینی برای آن تدوین شده است، زمان ده دقیقه ایی را برای پایان کشتی در نظر گرفته اند که اگر در پایان این زمان برنده مشخص نشود، وقت های اضافه ی 5 دقیقه ای تعیین کننده برنده کشتی خواهد بود.

 

کشتی با چوخه چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

چوخه گیران با لباس های مخصوص با پاچه های بالازده و کمربند پارچه ایی به کمر بسته شده و همچنین با آستین هایی بالا زده شده بصورت پابرنه زیر نظر داروان در گود کشتی در ابعادی به قطر 10 سانتی متر به رقابت می پردازند. در کشتی با چوخه با قوانین حال حاضر اجرای فن خاک و گرفتن زیر زانوی حریف خطا محسوب می شود و کشتی در 4 وزن 65، 75، 85 و 85+ کیلوگرم انجام می گیرد که در پایان به قهرمان هر وزن یا به اصطلاح فاتحان هر رزم جوایزی را با ساز و دهلی محلی که از ابتدای شروع مسابقات همراه کشتی گیران است اهدا می کنند.

 


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “کشتی با چوخه چگونه ورزشی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *