درخت موم و خواص آن

درخت موم و خواص آن / ویکی ووک

درخت موم یکی از درختان است که در درمان خنازیر بسیار مفید است. در این مطلب میخواهیم این درخت را بررسی کنیم. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون بابونه، ختمی، لوبلیا، آناغالیس و … آشنا شده ایم، که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را مطالعه کنید.

مشخصات درخت موم

درختچه ای است کوتاه. برگهای آن متناوب و گلهای آن نر و ماده و جداگانه است. میوه آن به رنگ آبی سیر و تقریباً سیاه و کوچک است که از یک ماده شبیه موم که موم گیاهی می باشد پوشیده شده است. درخت موم همیشه سبز و نا خزان است. این درختچه بومی آمریکاست. برای تهیه موم آن به دو طریق عمل می شود:

۱- حشره ای در ابعاد شته یا شپش روی شاخه های سبز درخت مینشیند و ازشیره درخت تغذیه کرده و ترشحاتی از بدن خود خارج میکند که چسبناک است و به شاخه ها میچسبد و کم کم به صورت موم سفید درمیآید و روی سطح شاخه ها جمع می شود؛ پس از فصل گرما این موم ها را از سطح شاخه ها تراشیده و برداشته آن را ذوب کرده و ناخالصی آن را خارج میکنند و به صورت موم سفید قابل عرضه به بازار درمیآورند.

۲- میوه های آن را پس از رسیدن چیده و در آب می اندازند تا ذرات موم از سطح میوه جدا شده و در سطح آب شناور شود، بعد آن هارا جمع کرده با حرارت ذوب می نمایند و به صورت ورقه های ضخیم به بازار عرضه می کنند.

 

درخت موم و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص درخت موم

این درخت نرم کننده سینه و ضدعفونی کننده است، برای تسکین درد و ترمیم و متصل کردن استخوان های شکسته نافع میباشد. آن را بخورید. تونیک قلب و مدر است، برای معالجه خنازیر و استسقا مؤثر است، برای افزایش طول عمر مفید می باشد. آن را بجوشانید و آب صاف کرده آن را بنوشید. برای درمان سرماخوردگی، ورمها سرگیجه و سردردها مفید است، خاصیت تب بری، مسکن، ضددرد و خنک کننده دارد.

برگ و شاخه های آن را در آب بخیسانید و آب آن را صاف کرده بنوشید. برای افزایش تعریق بدن مؤثر است. برگ و پوست درخت را با هم ضماد کنید. برای تحلیل آبسه هانافع است.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “درخت موم و خواص آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *