آمله و خواص آن

آمله

آمله ، میوه ی درختی است با برگهایی با برگچه های ریز و انبوه و ارتفاع درخت آن به بزرگی درخت گردو می رسد. نام های دیگر این اَملَج، آملج، آملا، اونلا، آنوله، حافظ الاعضاء می باشد و از خانواده فرفیونیان است. این گیاه همانطور که از یکی از نام های آن بر می آید محافظ اعضا بدن می باشد. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی آمله بپردازیم.

درباره ی آمله

 

آمله

 

میوه گیاهی است از خانواده فرفیونیان، قد این درخت به بزرگی درخت گردو می باشد. گل های این درخت زرد خاکستری و میوه ی کروی شکل و گوشتدار دارد. طعم میوه ی این درخت تلخ و ترش و گس و دارای پوست نازک شبیه به آلوچه و اندازه ی آن در حدود یک گردو یا کوچکتر تا اندازه یک نخود می باشد که نوع خوب آن بزرگتر و سنگتر و زردرنگ تر است. در وسط هر میوه یک هسته قرار دارد. این میوه در هندوستان تا جنوب چین در مناطق گرمسیر انتشار دارد.

خواص آمله

 

آمله

 

این گیاه طبیعتی سرد و خشک دارد. میوه ی این درخت جزوء اندام دارویی این گیاه است و اسانس، روغن ثابت و ویتامین C جزوء ترکیبات شیمیایی این گیاه می باشد. از این در درمان سوءهاضمه، ضعف و بی قوگی استفاده میکند. این میوه تقویت کننده ی قلب و ذهن است.

همچنین این گیاه مقاومت و سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس ها و باکتری ها زیاد میکند، از استفراغ جلوگیری میکند، اشتها را زیاد میکند، ملین است و نیروی جنسی را نیز زیاد میکند. این میوه قطع کننده ی انواع خونریزی ها است و در درمان بواسیر نیز بسیار مفید است.

آمله

مهمترین اثرات این میوه

  • درمان سوءهاضمه
  • تقویت کننده ی ذهن و قلب
  • درمان درد موضعی
  • درمان بواسیر
  • نیروی جنسی را زیاد میکند
  • رفع نسیان
  • رفع فراموشی و مالیخولیا
  • جلوگیری از انواع خونریزی ها
  • تقویت کننده ی موی سر

طریقه ی مصرف آمله

اگر این میوه را در شربت قند خوب بجوشانید تا مثل مربا شود در درمان سوهاضمه، درد موضعی، ضعف، بی قوگی مفید است. این گیاه را بپزید و هر روز مقداری از آن را همراه با آب شیرین کرده و بخورید و یا چند عدد تازه ی آن را بخورید، تقویت کننده ی قلب و ذهن است.

آن را بدون هسته بکوبید و با آرد کُنار و آب مخاوط کنید و بخورید. اسهال مزمن را قطع میکند و حرارت خون را می نشاند. پودر آن را در آب خنک بریزید و برپیشانی ضماد کنید. از خون دماغ جلوگیری می کند.

 

آمله

 

عوارض جانبی آمله

این گیاه مضر طحال است و مصلح آن سنبل الطیب و عسل است. لطفا برای مصرف این گیاه جهت درمان های بالا که ذکر شد حتما با مشاور داروی گیاهی مشورت کنید.

به امید فردایی روشن

منابع:  ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *