کاکلک و خواص آن

کاکلک و خواص آن / ویکی ووک

کاکلک گیاهی است علفی که برگ های آن شبیه به گندم است و در درمان درد سرین بسیار موثر است. این گیاه در طب سنتی به نام ها، شلمک , گندم دیوانه , تلخه, مشگک , شیلم و زوان معروف است. در ادامه میخواهیم به بررسی این گیاه بپردازیم.

درباره‌ی کاکلک

کاکلک گیاهی است از خانواده Graminaceae یا Gramineae، علفی و یک ساله. برگهای آن باریک و سبز شبیه برگ گندم است که ابتدا لوله ای دور ساقه پیچیده و پس از این که گیاه بزرگ شد به شکل برگ پهن درمی آید. برگها و رأس ساقه ها در موقع لمس کردن زبر و خشن می باشد. بلندی ساقه ی آن ۱- ۰/۵ متر است. هر خوشک یا سنبله ۱۰-۴ گل دارد که تبدیل به دانهمیشوند. دانه های آن که از پوشش زرد گیاهی میوه خارج می شوند، شبیه دانه ی چاودار نارساند. این گیاه در ایران در مناطق و نواحی دامنه های البرز، مزارع سواحل بحر خزر، در مازندران، دره  چالوس، بابلسر، کلاردشت، خراسان، نواحی غرب ایران در همدان، سنندج، لرستان، سرحد ایران و عراق، بلوچستان، مکران و سیستان به طور وحشی می روید.

 

کاکلک و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص کاکلک

طبیعت این گیاه گرم و خشک است و دارای ترکیب شیمایی:

  • گلوکوزید
  • نوعی ساپونین
  • یک آلکالوئید سمی به نام تمولین

است.


شاید دوست داشته باشید

چرا غش می‌کنیم؟ / ویکی ووکچرا غش می‌کنیم؟

از حال رفتن یا اصطلاحا غش کردن، بخصوص در بیرون از خانه بسیار خطرناک است و باعث آزار و اذیت افراد می شود. غش‌ کردن صرفا بعلت آب و غذا نخوردن و گرما و درد شدید بوجود نمی آید بلکه…

 


ضماد خمیر آن برای معالجه:

  • لکه  کوچک قهوه ای یا زرد رنگ پوست که فرکل نامیده می شود مفید است
  • برای بیرون آوردن خار و تیغ از دست و پا و بدن مؤثر می باشد

 آرد آن را با سرکه خمیر کرده و ضماد کنید. درد سرین را تسکین میدهد. آرد آن را با سرکه و روغن زیتون مخلوط کنید و بمالید. برای درمان بیماری های پوستی، جرب زخمی و کچلی نافع است. اگر آن را با بذر کتان ضماد کنید، برای رساندن دمل و منفجر کردن و سر باز کردن آن مفید است.

 

کاکلک و خواص آن / ویکی ووک

 

عوارض جانبی کاکلک

این دانه ها نباید خورده شوند؛ چون سمی، مخدر و خواب آور است، موجب بسته شدن مجاری و درهم ریختن صدا و آواز می شود، ایجاد مسمومیت میکند آشفتگی، سرگیجه، لرز  و  قی و استفراغ ایجاد خواهد کرد.

به امید فردایی روشن

منابع: کتاب اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *