چرا غش می‌کنیم؟

چرا غش می‌کنیم؟ / ویکی ووک

از حال رفتن یا اصطلاحا غش کردن، بخصوص در بیرون از خانه بسیار خطرناک است و باعث آزار و اذیت افراد می شود. غش‌ کردن صرفا بعلت آب و غذا نخوردن و گرما و درد شدید بوجود نمی آید بلکه عوامل دیگری هم در این مسئله بسیار تاثیر گذار است که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم؟

دلایل غش کردن

چرا غش می‌کنیم؟ / ویکی ووک

از بزرگترین دلایل غش کردن استرس، هیجان بیش از حد و درد می باشد. اما عوامل دیگری چون: سریع بلند شدن یا نشستن، سرفه، رفتن به توالت و حتی خندیدن باعث این اتفاق ناخوشایند می شو در ادامه هر کدام یک از این عوامل را بررسی میکنیم.

سریع بلند شدن از دلایل غش کردن

ایستادن سریع می‌تواند باعث از حال رفتن فرد شود. هنگام بلند شدن از جای خود ، جاذبه خون را به پاها می‌کشد و این امر باعث افت قابل‌توجه فشارخون می‌شود؛ اما سیستم عصبی با افزایش ضربان قلب و منقبض کردن عروق خونی این حالت را خنثی و درنتیجه به تثبیت فشارخون کمک می‌کند.اما در برخی از موارد این واکنش رخ نمی‌دهد و درنتیجه باعث اختلال در خون رسانی به مغز می‌شود.


شاید دوست داشته باشید

بیماری نوروپاتی چیست؟ / ویکی ووکبیماری نوروپاتی چیست؟

نوروپاتی، نورو به معنای نورون عصب و پاتی به معنای آسیب است که همانطور که اشاره کردیم به دلایل گوناگون رشته‌های عصبی بدن به ‌ویژه عصب‌های…


سرفه باعث غش می شود

سرفه‌های شدید، فرد را در معرض خطر غش کردن قرار می‌دهد. محققان معتقدند که تغییرات ناگهانی فشارخون در اطراف ریه که خون را از مغز منحرف می‌کند می‌تواند دلیل این اتفاق باشد.

 

چرا غش می‌کنیم؟ / ویکی ووک

 

همانطور که در ابتدا هم توضیح دادیم، دستشویی رفتن نیز باعث از حال رفتن می شود، غش کردن در هنگام ادرار را اصطلاحا “سنکوب ادرار” می گویند، دلیل اصلی ایجاد این حالت را نمی دانند.برخی دلیل این امر را تسکین سریع مثانه پس از دفع ادرار می دانند. در این شرایط رگ‌های خونی مثانه باز می‌شود. دفع شدید و فشار هم می تواند باعث “حمله وازوواگال” شود که نوعی ضعف است که درنتیجه تحریک عصب واگ ایجاد می‌شود و رایج‌ترین نوع غش است. سنکوپ وازوواگال اغلب در نوجوانان و افراد مسن رخ می‌دهد.

شاید جالبترین نوع غش کردن، از حال رفتن در حین خندیدن است، موردی که بسیار نادر است اما هنگام خندیدن شدید راه تنفسی بسته می شود و می تواند باعث از حال رفتن شود.

در صورت اینکه از حال رفتید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا امکان دارد این از حال درفتن بدلیل بیماری باشد.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: زندگی سلام

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *