سپتیسمی چیست؟

سپتیسمی چیست؟ / ویکی ووک

سپتیسمی یک بیماری جدی است که معمولا توسط باکتری ها ایجاد می شود و اگر این بیماری بموقع درمان نشود باعث مرگ می شود. ما در مطالب قبل برخی از بیماری هایی همچون: آتلکتازی، سارکوپنیا و آمبولی و… را بررسی کردیم، در ادامه این بیماری را بررسی میکنیم.

بیماری سپتیسمی چیست؟

سپتیسمی یا گند خونی یا سپسیس به عفونتی گفته می‌ شود که در آن باکتری‌ ها و مواد سمی همراه با آن ها (که در ناحیه سرایت باکتری جمع شده) وارد جریان خون می ‌شوند و از این راه‌ تکثیر یافته و به‌ تمام‌ بدن‌ گسترش‌ می‌ یابند. این بیماری بیشتر سالمندان و نوزادان را تهدید میکند و متاسفانه تحقیقات نشان می دهد این بیماری روی یک درصد از نوزادان اثر می گذارید و باعث مرگ و میر آنها می شود.

 

سپتیسمی چیست؟ / ویکی ووک

 

علت بیماری سپتیسمی چیست؟

علت این بیمای همانطور که اشاره کردیم عفونت ها و باکتری ها می باشد، که منشاء این باکتری‌ها میتواند، سوختگی یا یک آبسه باز باشد. ریه‌ها، مغز، مجاری ادراری، پوست و ارگان‌های شکمی نقاطی هستند که بیشتر از دیگر نقاط بدن دچار عفونت می شوند.


شاید دوست داشته باشید

چشم خروس و خواص آن / ویکی ووکچشم خروس و خواص آن

این گیاه درختچه ای دارای خواص بسیاری است و اگر پنج گرم از کوبیده ی آن را با شیر تازه یا ترنجبین خیسانده و باکره ی گاوی یا گوسفندی بخورید. مقوی و…

 


علائم سپتیسمی چیست؟

علائم و نشانه‌های این بیماری شامل

  • تب
  • افزایش تپش قلب
  • افزایش میزان تنفس
  • سردرگمی

می‌باشند.

همچنین علائم دیگری نیز وجود دارند که در ارتباط با عفونت‌های خاصی از قبیل سرفه همراه با پنومونی یا ادرار کردن با درد به همراه عفونت کلیه هستند. در افراد بسیار پیر و خیلی جوان که سیستم ایمنی ضعیف دارند، ممکن است هیچ نشانه‌ای از عفونت خاص و کاهش دمای بدن وجود نداشته باشد یا دمای بدن به جای دمای بالای بدن در حالت طبیعی باشد.

 

سپتیسمی چیست؟ / ویکی ووک

 

سپتیسمی چگونه درمان می شود؟

در درمان مسمومیت خونی درمان و مقابله سریع با عفونت ها مهم است، از همین رو از آنتی بیوتیک ها و مایعات داخل وریدی در درمان این بیماری استفاده می شود، این درمان ها عموما در بخش مراقبت های ویژه انجام می شود. گاهی لازم است پس از شناسایی منشأ عفونت نسبت به برداشتن یا تخلیه آن و در مواردی تزریق فرآورده‌ های خونی به بیمار اقدام کرد.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *