معرفی گیاه بامیه و خواص آن از دیدگاه طب سنتی

معرفی گیاه بامیه و خواص آن از دیدگاه طب سنتی - ویکی ووک

الان که در فصل پاییز به سر می بریم، فصل فراوانی گیاه بامیه است که باید گفت متأسفانه اکثر افراد از خواص این گیاه با ارزش بی اطلاع هستند و یا اطلاعات کمی در مورد آن دارند.

شاید یکی از دلایلی که مردم رغبت کمی برای خوردن بامیه دارند، لزجی این گیاه با ارزش است و دوم اینکه نمی دانند چگونه آن را طبخ کنند تا لزجی آن وارد غذا نشده و شکل و فرم غذا را از بین نبرد.

در این مطلب می خواهیم در مورد بامیه صحبت کنیم تا بدانید که چقدر از نخوردن آن ضرر کرده اید و با خوردن آن تا چه اندازه می توانستید ویتامین ها و مواد غذایی که برای بدن تان لازم بوده است را به راحتی بدست آورید، ولی به جای آن بدنبال قرص و کپسول هایی رفته اید تا بتوانید برخی از این کمبودها را جبران کنید.

معرفی گیاه بامیه و خواص آن از دیدگاه طب سنتی - ویکی ووک

آشنایی با گیاه بامیه

گیاه بامیه با نام علمی آبلمسکوس اسکولنتوس از 2000 سال قبل از میلاد مسیح در مصر استفاده می شده است، اما زادگاه اصلی آن را مناطق گرم آفریقا و جنوب آسیا و اتیوپی ذکر کرده اند که بعدها توسط افرادی به مناطق دیگر دنیا هم برده شده است.

این گیاه در آب و هوای معتدل می روید و دارای گل های سفید رنگی است که در نهایت به یک گیاه سبز خوش رنگ که دانه های آن در غلافی پیچیده شده است تبدیل می گردد که هم میوه و هم برگ آن قابل مصرف است و به صورت های گوناگون می توان از آن بهره برد.

بامیه با طعم ملایمی که دارد، دارای مواد مغذی فراوانی است و دارای ویتامین های A  و Cو گروهی از ویتامین های  Bمانند12B و B6 و B5  و اسید فولیک و عناصری مانند، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منگنز، فیبر و…می باشد.

معرفی گیاه بامیه و خواص آن از دیدگاه طب سنتی - ویکی ووک

انتخاب و خرید بامیه

سعی کنید که بامیه را در فصل خود و به صورت تازه مصرف کنید.

هنگام خرید بامیه، از بامیه هایی که تازه و بدون لکه هستند و سایز کوچک دارند انتخاب کنید.

از خرید بامیه های بیش از اندازه بزرگ و رسیده و نرم خودداری کنید.

بامیه خریداری شده را در یخچال نگهداری کنید و اگر می خواهید آن را به مدت طولانی در اختیار داشته باشید آن ها را در فریزر ذخیره نمائید.

گیاه بامیه را می توانید به صورت خام و در تهیه سالادها استفاده کنید، اما بامیه هایی که برای سالاد از آن استفاده می کنید باید از نوع بدون پرز و  ریز باشند و طولی در حدود 2 تا3 سانت داشته باشند.

از پختن این گیاه در ظروف مسی، برنجی و رویی خودداری کنید و ترجیحاً آن را به هنگام پخت درون ظروف چینی و یا پیرکس بریزید، چون ظروف فلزی باعث تغییر رنگ بامیه و تیره شدن آن خواهند شد.

برای حفظ ویتامین ها و مواد مغذی و اثرات مفیدی که در این گیاه وجود دارد، بخصوص اثر بخشی آنزیم های هضم کننده در آن، بهتر است تا با حرارت کم ویا با بخار و به مدت کوتاه آن را بپزید.

حتی می توانید بامیه را به صورت کبابی مصرف کنید و یا آن را با کمی روغن گیاهی و روغن هایی مانند روغن زیتون کمی سرخ کنید و سپس از آن استفاده کنید.

بامیه را می توانید به صورت خورشت و با گوشت یا مرغ پخته و با برنج میل کنید و یا آن را به همراه صیفی جاتی مانند، کدو، بادمجان، هویج، کلم، گوجه فرنگی، نخود فرنگی و یا هر گیاه دیگری به صورت خوراک بپزید و مصرف کنید.

خورشت بامیه - ویکی ووک

خواص درمانی بامیه از دیدگاه طب سنتی

از جمله خواص درمانی گیاه بامیه در طب قدیم یا همان طب سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

اول از همه باید بدانید که طبیعت بامیه سرد و تر است، پس برای افرادی که طبیعتی گرم دارند مفید بوده و برای برطرف کردن صفرا، سودا و هعمچنین بلغم تأثیر گذار می باشد.

بامیه ادرارآور بوده و درمان کننده درد و سوزش مجاری ادراری می باشد، برای این منظور باید بامیه را آب پز کرده و همراه با غذا یا قبل از خوردن غذا آن را میل کنید.

بامیه سبب تقویت غده پروستات می شود.

بامیه قوه بینایی را افزایش داده و سبب تقویت اعصاب می شود.

تخم بامیه هم ضد اسپاسم و محرک قلب می باشد.

مصرف بامیه به پوست لطافت و شفافی خاصی می بخشد و جوشانده بامیه هم نرم کننده و تقویت کننده بسیار خوبی برای پوست است.

گیاه بامیه ملین بوده و مدفوع را زیاد می کند و سبب سهولت در هنگام دفع خواهد شد.

به دلیل داشتن ویتامین هایی مانندA  و  Cسیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

بامیه دارای انواع زیادی از گروه ویتامین B می باشد، از این رو برای انرژی بخشیدن به افراد ضعیف و کسانی که ضعف اعصاب دارند مفید است.

با داشتن مقدار قابل توجهی از منگنز و کبالت در بامیه، ترشح غدد داخلی بدن به وسیله آن تنظیم خواهد شد.

به دلیل مقدار ید فراوانی که در برگ و ساقه بامیه وجود دارد، مصرف آن برای بیمارانی که مبتلا به گواتر هستند نیز بسیار مفید است.

بامیه با وجود مواد ضد عفونی در درون خود سبب از بین رفتن کرم معده خواهد شد.

جوشانده بامیه و مصرف آن سبب دفع سنگ مثانه می شود.

لعاب و لزجی که در بامیه وجود دارد برای کسانی که دارای زخم اثنی العشر هستند و یا دارای ورم روده هستند هم بسیار نافع است.

اگر سی گرم تخم بامیه را در 500 سی سی آب بجوشانید، این جوشنده ضد تشنج بوده و برای افرادی که دچار تشنج می شوند مفید خواهد بود.

خب عزیزان برای شرح بیشتر خواص گیاه بامیه در پست بعد هم با ما بمانید.

okra - ویکی ووک

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *