گواتر چیست؟

گواتر

گواتر بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید است. تیروئید یک غده پروانه ای شکل واقع در گردن و در زیر سیب آدم است. اگرچه گواتر معمولاً بدون درد است، اما نوع خیلی بزرگ آن می تواند باعث سرفه شود و روند بلع و تنفس را مختل کند. شایع ترین علت این بیماری در سراسر جهان کمبود ید در رژیم غذایی است. در مطالب پیش بسیاری از بیماری ها را همچون ملانوما، اگزما، لیکن پلان، پی کی یو و… را بررسی کردیم در این مطلب میخواهیم به بیماری به نام گواتر بپردازیم.

بیماری غم باد یا گواتر چیست؟

غم‌باد یا گواتر، به معنای هر نوع بزرگ شدگی غیرطبیعی غده تیروئید است.

در گذشته بعلت اینکه از اینکه از علم کافی برخوردار نبودند به این بیماری غم باد میگفتند اما باید گفت که این بیماری هیچگونه ارتباطی به عواطف احساسی ندارد. این بیماری یکی از بیماریهای شایع است که به ویژه در نوجوانان (سنین مدرسه) از شیوع بالایی برخوردار است. این بیماری در دختران و افرادی که در ارتفاعات بالاتری زندگی میکنن شایع تر می باشد. بطور تقریبی این بیماری در خانما 8 برابر شایع تر است. درکل یه نوع گواتر ساده، کم کار، پرکار تقسیم می شود که نوع ساده آن شایعتر است، در این نوع فقط اندازه غده تیروئید بزرگ می‌شود، ولی میزان هورمون‌های تیروئید طبیعی است. لذا علامت چندانی بجز بزرگی غده ندارد.

گواتر

 علت بیماری گواتر چیست؟

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم شایعترین دلیل این بیماری کمبود ید می باشد اما دلایل دیگری همچون ارث و مصرف بیش از حد غذاهایی همچون:

  • کلم
  • شلغم
  • گل کلم
  • کاساوا
  • چغندر

و علل ناشناخته های دیگر در این بیماری تاثیر گذار هستند.

گواتر

نشانه های بیماری گواتر چیست؟

وجود توده‌ای در ناحیه قدامی گردن که بیمار یا اطرافیان بیمار و یا پزشک آن را مشاهده می‌کنند.

گاهی سیاهرگهای گردن بزرگتر می‌شود و هرگاه درد ناگهانی و سریع این بیماری ایجاد شود یعنی اینکه در گواتر خونریزی ایجاد شده است و گاهی نیز هیچ علامتی در فردی که گواتر دارد مشاهده نمی‌شود و گاه در گواترهای ندولی ساده و غیر سمی، پس از چند سال تغییراتی ایجاد می‌شود که به پرکاری غده تیروئید منجر شده و باعث نارسایی قلبی و سایر اختلالات خطرناک می‌گردد.

چگونه گواتر را درمان کنیم؟

در صورتی که در خانواده کسی به این بیماری مبتلا شده است حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، زودتر تحت درمان قرار گرفته و ریشه کن می‌شود. در صورت داشتن گواترهای ساده و معمولی مصرف قرصهای لووتیروکسین و یا قرص تیروئید به راحتی در دسترس است و در ایران توسط پزشکان توصیه و تجویز می‌شود.

در صورتی که مشکوک به گواتر و یا ندول در تیروئید شده باشیم انجام معاینه بالینی و آزمایش‌های تیروئیدی و احتمالاً اسکن تیروئید و یا سونوگرافی و یا بیوپسی توسط پزشک ضرورت می‌یابد و سپس به درمان با قرص و ید رادیواکتیو و یا جراحی گواتر تشویق می‌شوید. توصیه مهم اینکه، طبیعی بودن تستهای تیروئید در آزمایش خون دلیلی برنداشتن گواتر نیست و با این حالت یو تیروئید گفته می‌شود و در صورت لزوم گرفتن اسکن تیروئید بسیار ضروری است.

به امید فردایی روشن

منابع: ویکی پدیا | زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *