چگونه اگزمای پوستی را تشخیص دهیم؟

اگزمای پوستی

تاول زدن پوست بدون در نظر گرفتن علائم آن، بسیار مطلوب نیست و شرایط نگران کننده ای را برای شما ایجاد میکند.. هم اگزما و هم درماتیت ها می تواند موجب شکل گیری تاول شود. اگر پوست شما قرمز شده است و دچار خارش می شود، امکان دارد اگزمای پوستی گرفته باشید. این بیماری پوستی در میان کودکان بسیار شایع است، اما بزرگسالان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. در مطالب قبل بیماری های پوستی همچون لیکن پلان و ملانوما را بررسی کردیم در ادامه علائم و نشانه های این بیماری بررسی میکنیم.

اگزمای پوستی چیست؟

اگزما یا همان اگزمای پوستی که به درماتیت هم معروف است، به التهاب یا آماس پوست گفته می‌شود که می‌تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی و دیگر نشانه‌ها شود. اگزما یکی از شایع ترین بیماری ها است هرچند شایع است اما در برخی اوقات تشخیص آن بسیار سخت می باشد. به طور کلی دو نوع مختلف اگزما تاکنون شناسایی شده که نوع اتصالی و نوع آتوپیک (ATOPIC) نام گرفته است.

اگزمای پوستی

چه کسانی مبتلا به اگزمای پوست می شوند؟

این نوع عارضه پوستی بیشتر در دوران کودکی و در سنین رشد بروز می کند، اما در عین حال ممکن است فرد پس از گذشت چند سال و رسیدن به سنین بزرگ سالی، باز هم دچار این بیماری باشد. ممکن است این عارضه در بین اعضای یک خانواده شیوع یابد و آن ها را نیز مبتلا کند.نوع دیگری از اگزما وجود دارد که بیشتر به سراغ بزرگ سالان می رود. این بیماری می تواند پس از تماس فرد با اشیایی که به آن ها حساسیت دارد، بروز کند. موادی نظیر نیکل، پاک کننده های غیر صابونی، صابون ها، خوشبو کننده ها و … می تواند باعث بروز اگزما شود.

علائم و نشانه های اگزمای پوستی چیست؟

این بیماری علائم و نشانه های مختلفی دارد که برخی از آنها را بررسی میکنیم:

دقت به محل خشک و حساس

بسیاری از بیماری های پوستی می تواند موجب خشکی، تحریک و حساسیت پوست شود و یا این خشکی میتواند دلایل دیگری چون واکنش به یک ماده شوینده یا عطر باشد که چنین شرایطی را ایجاد کند. برای تشخیص این که آیا با اگزما مواجه هستید یا نه باید به قسمتی که پوست دچار خشکی و تحریک شده است، توجه کنید. اگزما یا درماتیت اتوپیک بیشتر در بخش هایی از بدن که خم می شود، مانند

  • محل خم شدن دست
  • محل خم شدن مچ
  • محل خم شدن گردن
  • پشت زانوها

شکل می گیرد.

اگزمای پوستی

خارش بیش از حد پوست

خارش شدید یکی از نشانه های شایع اگزمای پوستی است، اما دلایل دیگری هم مثل  واکنش آلرژیک یا تحریک ناشی از استفاده از یک محصول زیبایی می تواند دلیل این خارش شدید باشد. توجه  کردن به این خارش اهمیت دارد. بهترین نشانه، شکل گیری خارش پیش یا پس از ایجاد یک راش است. اگزما به عنوان راشی که دچار خارش است شناخته می شود، زیرا احتمالا پیش از گسترش یک راش فرد با خارش شدید مواجه می شود. درباره درماتیت تماسی یا دیگر اشکال راش اغلب شرایط برعکس است، راش پیش از این که حالت خارش ایجاد شود، شکل می گیرد.

بررسی کردن شکل راش یا تاول

پوسته پوسته شدن یا شکل گیری تاول ها روی پوست بدن بدون در نظر گرفتن دلیل آن، شرایطی ناخوشایند و نگران کننده را ایجاد می کند. هم اگزما و هم درماتیت ها می تواند موجب شکل گیری تاول شود. عامل تمایز بین آن ها شکل و شرایط توزیع تاول هاست. اگر این تاول ها روی دست ها یا پاها و روی یک عضله شکل گرفته باشد، احتمالا در نتیجه یک واکنش حساسیت‌زا ایجاد شده است. اما در اگزما تاول ها بیشتر روی قسمت هایی از بدن که خم می شود، پدیدار می شود. همچنین، شکل تاول ها متفاوت است. راش های حاصل از واکنش به یک عامل حساسیت‌زا بیشتر شبیه خطوطی باریک است، در شرایطی که تاول های اگزما بیشتر گرد است و با هم ادغام می شود.

علاوه بر نشانه های که بررسی کردیم بیماری های همچون:

  • آسم
  • تب یونجه

نیز میتواند به مبتلا شدن به اگزمای پوستی کمک کنند.

به امید فردایی روشن.

منابع: ویکی پدیا | زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *