کیوی و خواص آن

کیوی

در مطالب قبل با خواص برخی میوه ها مانند هلو ، شلیل ، طالبی آشنا شدیم در ادامه امروز می خواهیم با میوه ای به نام کیوی آشنا شویم. کیوی میوه ای است پرزدار و دارای مواد غذایی بالا و کالری پایین که به همین علت در رده میوه های بسیار مفید قرار می گیرد. این میوه در اصل متعلق به کشور چین است اما اکنون تمام مردم دنیا از این میوه استفاده می کنند. ایتالیا ،نیوزلند ،چین ،فرانسه ،ژاپن جز بزرگترین تولیدکنندگان این میوه محسوب می شوند .

درباره کیوی

کیوی

کیوی منبعی غنی و سرشار از ویتامین C است و دانه های سیاه آن حاوی ویتامین D است .هم چنین دارای ویتامین های A، E K، B1، B2 ،B3 فولیک اسید و سایر ویتامین های B و هم چنین دارای کلسیم و آهن است. این میوه کم کالری است. یک عدد از آن حدودا 46 کالری انرژی دارد .این میوه ضد سرطان است و سیستم حفاظتی بدن را تقویت می کند . در ادامه با خواص این میوه مقوی آشنا می شویم .

خواص کیوی

کیوی به علت داشتن ویتامین C ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد ؛ و هم چنین به علت وجود ویتامین های C وE  موجب حفظ سلول های دستگاه بینایی می شود .این میوه منبع خوبی برای پتاسیم و کلسیم است که به خاطر وجود پتاسیم باعث کاهش فشارخون می شود .

  • ادرار آور است و چون کالری پایینی دارد برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند مناسب است .
  • میوه ای مناسب برای کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند یا چربی خونشان بالاست می باشد.
  • اگر این میوه بعد از غذا مصرف شود می تواند به هضم غذا کمک کند.

کیوی

این میوه لثه ها را محکم نگه می دارد. میوه ای مناسب برای بی خوابی است اگر شب ها خوابتان نمی برد یک ساعت قبل از خواب 2عدد از این میوه بخورید. کیوی موجب رقیق شدن خون می شود که از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می کند همچنین بسیار موثر و مناسب و باعث شادابی پوست می شود و رنگ پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. جالب است بدانید بخش عمده ویتامین E در پوست کیوی وجود دارد بنابراین توصه می شود که اگر به پوست این میوه یا خود آن حساسیت ندارید آن را با پوست مصرف کنید .

نکاتی در مورد انتخاب و نگهداری کیوی

هنگام خرید این میوه آن را کمی فشار دهید اگر احساس نرمی کردید از خرید آن صرف نظر کنید. هرگز این میوه را در کنار سیب، سیب زمینی ،گلابی قرار ندهید زیرا از این میوه ها گازی متصاعد می شود که موجب رسیدگی بیش از حد این میوه می شود . این میوه را می توانید در دمای اتاق نگهداری کنید و به مدت چند روز ذخیره کنید ویا می توانید آن را خشک کنید.

کیوی

مضرات کیوی

علاوه بر فوایدی که برای کیوی برشمردیم این میوه مضراتی نیز دارد از جمله:

  • دارای اگزالات است که این ترکیب ممکن است موجب سنگ کلیه می شود پس افراد دارای سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا از آن با احتیاط مصرف کنند.
  • زیاده روی در مصرف آن می تواند برای دستگاه گوارش مشکل ایجاد کند.
  • مصرف کیوی با پوست برای کسانی که دستگاه گوارش حساس دارند توصیه نمی شود.
  • مصرف کیوی برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود.

Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: بیتوته / شفاف / 7 گنج

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “کیوی و خواص آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *