انجیر و خواص آن

انجیر

اگر پست های قبل را مطالعه و برسی کرده باشید تا به حال با خواص بسیاری از میوه ها و سبزیجات همچون آناناس، شاه توت، به، انار، خرمالو، پسته و… آشنا شدید. اما امروز می خواهیم شما را با یکی از میوه های بهشتی به نام انجیر آشنا کنیم. این میوه منبع غنی فیبر غذایی است و می توانید از آن در انواع رژیم غذایی مانند رژیم کم چربی، کم سدیم، پرفیبر، کاهش وزن، دیابتی و حتی رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کنید.

درباره انجیر

انجیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است. 50 درصد این میوه را قند تشکیل می دهد؛ همچنین منبع خوب منیزیم، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین های آ، ب و ث است. این میوه بهشتی دارای 600گونه می باشد که اغلب انواع آن وحشی یا زینتی هست مثلا درخت کاتوچو هم زینتی است و هم صنعتی. جالب است بدانید محل اصلی رشد و نمو درخت این میوه در دنیای قدیم اروپا و آسیا در نواحی مدیترانه می باشد و در ایران هم در روستای سمنگان یا سمغان می باشد. در ادامه با خواص این میوه آشنا می شویم.

انجیر

خواص انجیر

انجیر منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین ث است به همین علت از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند، دارای یک نوع فیبرغذایی غیر محلول به نام لیگنین است که نقش عمده ای در رفع و جلوگیری از یبوست دارد،چاق کننده است و برای کسانی که می خواهند وزن اضافه کنند مناسب است، دستگاه هاضمه را تقویت می کند و برای درمان سوء هاضمه مفید است، باعث افزایش نیروی جنسی می شود، بیماری های پوستی را معالجه می کند، روده و معده را تقویت می کند ولی برای کبدهای ضعیف زیان آور است، سلامتی کودکان ضعیف و کم خون و بی اشتها را تامین می کند. جوشانده این میوه پرخاصیت در التهاب دستگاه تنفسی و غرغره کردن آن برای گلو درد و سرماخوردگی مفید است همچنین عفونت لثه را درمان می کند.

همچنین انجیر:

  • بدون کلسترول است
  • تعرق بدن را افزایش می دهد
  • ادرار آور است
  • حرارت بدن را کاهش می دهد

 

انجیر

 


شاید دوست داشته باشید

آناناس آناناس و خواص آن

میوه آناناس دارای ویتامین های آ، ث، ب و همچنین دارای کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم، سدیم، کربوهیدرات، پروتئین، چربی، آب، اسید نیتریک و اسید مالیک می باشد.

 


مضرات انجیر

این میوه برای افراد مبتلا به بیماری قند مضر است همچنین برای کسانی که کبدهای ضعیف و یا اختلال روده و معده دارند مضر است. مصرف بیش از حد از این میوه باعث ایجاد نفخ شکم و اسهال می شود و برای چشم زیان آور است.

انجیر با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت سازگار نیست.

 

انجیر

 

نکاتی در مورد خرید و نگهداری انجیر

هنگام خرید این میوه دقت کنید که پوستی تازه و صاف داشته باشد و بوی ترشیدگی ندهد چراکه این بو نشان دهنده تخمیر قند موجود در آن است و خراب شده است. انجیر تازه را حتما باید در یخچال و در یک ظرف بدون هوا و رطوبت نگهداری کرد و نوع خشک آن را می توانید در یخچال یا هوای اتاق نگهداری کنید.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: ویکی پدیا | 7 گنج

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *