زغال اخته و خواص آن

زغال اخته

زغال اخته میوه ای سرشار از موادمغذی است که خواص زیادی دارد. نام علمی آن Cornus mas می باشد و دارای آهن، کلسیم، اسیدفولیک، ویتامین‌های  E ، B، B1 و C2 و فلاوانوئیدهاست. این مفید بسیار کم کالری است و برای لاغری مفید می باشد. در مطالب قبل با فواید میوه ها و گیاهان دارویی زیادی همچون: هلو، کیوی، آناغالیس، آش انگور و… آشنا شدیم در این مطلب نیز با میوه ای ملس و شیرین به نام زغال اخته آشنا می شویم.

درباره ی زغال اخته

همانطور که گفتیم این میوه سرشار از مواد مغذی است. گل های زغال اخته، زرد رنگ و خوشه ای است و شهد فراوانی برای زنبورهای عسل دارد. دارای برگ های سبز پررنگ، براق و نوک تیزی است. درختچه زغال اخته حدود ۳۰۰ سال عمر می کند و ارتفاع آن تا ۸ متر در 25 سالگی می رسد. این درخت به طور کلی ارتفاعی حدود 8 الی 4 متر دارد. چوب آن بسیار محکم است و در صنعت نیز کاربرد دارد.

زغال اخته

زغال اخته در منطقه وسیعی از اروپا، آسیا به ویژه ایران، ارمنستان و قفقاز می روید. محل رویش این گیاه در ایران، در جنگل های ارسباران، کوه های البرز، منطقه الموت، کوئین قزوین و در جنگل های بین مازندران و گیلان است. منطقه قزوین و رودبار به ویژه در حاشیه البرز، بیشترین تولیدکننده و صادر کننده زغال اخته کشور محسوب می شود. میوه نرسیده آن به علت داشتن اسید زیاد، بسیار ترش است ولی میوه رسیده آن به رنگ قرمز تیره و خوشمزه و شیرین است. این میوه در تابستان، عرضه و معمولاً به صورت تازه مصرف می شود، ولی به صورت خشک، مربا، کنسرو، ترشی، آب میوه، سس، نکتار، ژله، مارمالاد، سرکه، لواشک و قرص های آنتی اکسیدان نیز استفاده می شود.

خواص زغال اخته

این میوه خواص زیادی همچون:

دارد. زغال اخته همچنین منبع خوبی برای فیبر است و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارد که مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های غیر واگیر افزایش می دهد و در نهایت به پیشگیری ازبیماری‌هایی چون بیماری

زغال اخته

کمک به سزایی می‌کند. همچنین این میوه به کاهش میزان کلسترول کمک می‌کند. پلی‌فنول‌های موجود در آن باعث کاهش کلسترول خون می‌شود و برای سلامت قلب مفید است. مصرف عصاره این میوه فوق العاده برای پیشگیری از بروز عفونت در مجاری ادراری مفید است. آب زغال اخته برای افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه و ادرار بدبو موثر است، زیرا با اسیدی کردن ادرار در رفع آن اثر چشمگیری دارد، به ویژه اگر سنگ کلیه از جنس کلسیمی باشد. مواد مغذی موجود در این میوه از رشد سرطان‌های ریه، کولون (قسمتی از روده بزرگ) و تکثیر سلول‌های سرطان خون بدون تاثیر بر سلول‌های سالم جلوگیری می‌کند. ترکیبات موجود در این میوه  برای جلوگیری از سرطان پروستات، پوست و شش نیز موثر است.

طریقه ی مصرف زغال اخته

زغال اخته

به این صورت که باید یک قاشق سوپ‌خوری زغال‌اخته را با فنجانی آب سرد مخلوط کنید و آن را به مدت پنج دقیقه بجوشانید و پس از 15 دقیقه دم کشیدن، آن را صاف کنید و هر روز دو تا شش فنجان از آن بنوشید.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم | ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *