چه عواملی بر تشکیل سنگ کلیه تاثیر دارد؟

تشکیل سنگ کلیه

سنگ کلیه رسوب مواد معدنی و نمک ها در کلیه است اغلب به علت مواد شیمیایی موجود در ادرار مانند اسید اوریک، فسفر، کلسیم و اسید اکسالیک به وجود می‌آید و شکل و اندازه های مختلفی دارد ما در پست های قبل طریقه و راه های دفع سنگ کلیه را بررسی کردیم در این مطلب میخواهیم بررسی کنیم که چه عواملی بر تشکیل سنگ کلیه موثرند.

عوامل موثر بر تشکیل سنگ کلیه

بعضی عوامل و یا مواد غذایی های موثر بر کلیه ها ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

مصرف کم سبزیجات

مصرف کم مرکبات و سبزیجات می‌تواند به سنگ کلیه منجر شود. برخی مرکبات دارای ماده ای است که استعداد تولید سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. منیزیم نقش حیاتی در کاهش خطر بروز تشکیل سنگ کلیه دارد؛ بنابراین، برای دریافت منیزیم کافی مصرف سبزیجات را افزایش دهید زیرا نقش مهمی در جذب و تراکم کلسیم در بدن دارد. منیزیم پایین در بدن می‌تواند کلسیم اضافه تولید شده را سمی کند و به مشکلاتی مانند سنگ کلیه منجر شود.

عوامل تشکیل سنگ کلیه

جراحی برای کاهش وزن

جراحی برای کاهش وزن، خطر بروز سنگ کلیه را بیشتر می‌کند؛ زیرا پس از این نوع جراحی، میزان اگزالات افزایش می‌یابد.

چاقی بیش از حد

زنانی که بیش از ۲‌هزار و ۲۰۰‌کالری در روز مصرف می‌کنند ۴۲درصد بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند. با بالا رفتن وزن احتمال ایجاد تغییر در دستگاه ادراری وجود دارد که ممکن است به ایجاد سنگ کلیه منجر شود.

نوشابه

اسید فسفریک نوشابه، ادرار را اسیدی می‌کند. بررسی‌های انجام گرفته، نشان می‌دهد که مصرف نوشابه به بروز سنگ کلیه منجر می‌شود. حتی کودکان ۵ ساله‌ای که نوشابه و قند مصرف می‌کنند احتمال بیشتری دارد دچار سنگ کلیه شوند. همچنین مصرف زیاد قند، اندازه کلیه را افزایش می‌دهد. حذف کردن نوشابه از برنامه  غذایی، برگشت سنگ کلیه را ۱۵درصد کاهش می‌دهد.

افراط در مصرف نمک

مصرف زیاد نمک میزان کلسیم دفع شده توسط کلیه‌ها را بالا می‌برد و احتمال بروز سنگ‌کلیه را سرعت می‌بخشد. از خوردن غذاهای فرآوری شده که سرشار از نمک است بپرهیزید.

 

عوامل تشکیل سنگ کلیه

 

افراط در مصرف اسفناج

اسفناج سرشار از اکسالیت است. این ماده شیمیایی به کلسیم می‌چسبد و باید از طریق ادرار دفع شود. تراکم زیاد این ماده، در ادرار باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *