شاه توت و خواص آن

شاه توت

اگر پست های قبل را خوانده باشید تا به حال با خواص بسیاری از میوه ها و سبزیجات همچون به، انار، خرمالو، پسته، لیمو شیرین، نارگیل و… آشنا شدید. اما امروز می خواهیم شما را با میوه ای به اسم شاه توت آشنا کنیم که طعمی ترش و شیرین دارد. درخت این میوه کوچک است و عمری طولانی دارد. میوه شاه توت بزرگتر از توت سفید می باشد و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی است.

درباره  شاه توت

 

شاه توت

 

شاه توت از نظر طبیعت سرد و خشک می باشد و سرشار از پتاسیم، منگنز و منیزیم است. همچنین این میوه دارای مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان و ویتامین A، E، C، K، Bاست. این میوه خوش طعم برای سلامتی مفید است و می توانید آن را به صورت خام، پخته و یا مربا استفاده کنید. جالب است بدانید این میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی یکی از بهترین خوراکی ها است و رنگ سیاه هم که دارد به علت وجود رنگدانه آنتوسیانین می باشد.

خواص شاه توت

شاه توت خواص بسیار زیای برای سلامتی دارد از جمله:

  • از عفونت های دستگاه ادراری
  • سرطان
  • سکته مغزی
  • بیماری های مربوط به سن جلوگیری می کند
  • کالری پایینی دارد
  • به علت داشتن ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت زا افزایش می دهد
  • التهاب را از بین می برد
  • با رادیکال های آزاد مضر برای بدن مبارزه می کند
  • منبع خوبی از آهن هستند

 

شاه توت

 

علاوه بر آنها به علت داشتن پتاسیم که بخش مهمی از سلول ها و مایعات بدن است میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند، لطیف کننده و بازکننده گرفتگی هاست، عوارض صفرا را از بین می برد، ورم های حلق و حنجره را رفع می کند، عطش را فرو می نشاند، اشتها را افزایش می دهد، زخم معده و اسهال را درمان می کند، عملکرد مغز را بهبود می بخشد و آن را تقویت می کند.

چند نکته در مصرف شاه توت

 

شاه توت

 

 عصاره برگ شاه توت در حدود 30 گرم برای گزیدن جانوران گزنده و حشرات گزنده مفید است.

برگ درخت شاه توت، کربنات کلسیم فراوان دارد و به همین علت قند خون را پایین می آورد بنابراین می توان از آن در معالجه بیماری قند استفاده کرد. عصاره توت فرنگی و شاه توت به طور خارق العاده ای از رشد سرطان سینه و دهانه ی رحم جلوگیری می کنند. استفاده از جوشانده برگ های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می شده است.

شاه توت در معرض آ لودگی های مختلفی قرار دارد. این میوه در صورت تماس با فضله پرندگان بر روی درخت ممکن است با میکروب های سالمونلا، ایکولای و انواع ویروس ها و قارچ ها آلوده شود. این میوه به دلیل آنکه بدون پوست است سم مستقیما وارد گوشت آن می شود، اگر فاصله زمانی استفاده از سم تا مصرف میوه رعایت نشود فرد با توجه به نوع سم مصرفی در معرض انواع بیماری های کبدی و سرطان زا قرار می گیرد. براین اساس بهتر است این میوه را پس از شستشو میل کنید.

اگر  شاه توت تازه را سریع فریز کنید، مواد مغذی آن به خوبی حفظ می شود.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: ویکی پدیا | نمناک

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *