سرطان های سر و گردن چه علائمی دارد؟

سرطان های سر و گردن

سرطان سر و گردن شامل انواع مختلفی از سرطان ها می شود. سرطان های سر و گردن اصولا قسمت های از دهان، لب، بینی، سینوس‌ها، حنجره و گلو تحت تاثیر قرار می دهد و بیش از 90 درصد آن از نوع کارسینومای سلول سنگفرشی (SCC) هستند که از اپیتلیوم منشا می‌گیرند. هرچند برخی اوقات نمیتوان اجلوی این سرطان ها را گرفت اما عواملی نیز بر آنها تاثیر دارند و به این بیماری ها سرعت می بخشند. در ادامه به بررسی علائم و نشانه های این سرطان ها می پردازیم.

سرطان های سر و گردن چه نشانه هایی دارد؟

 

سرطان های سر و گردن

 

دشواری در بلع

بیماری های اندکی وجود دارد که می تواند عمل بلع را دشوار سازد که از آن جمله می توان به گلودرد میکروبی اشاره کرد. البته در برخی موارد حتی یک سرماخوردگی ساده هم می تواند عمل بلع را برای فرد مبتلا به گلودرد دشوار سازد. با وجود این، اگر درد پایدار باشد و با نشانه های شایع دیگر سرماخوردگی مانند سرفه و آبریزش بینی همراه نباشد، مراجعه به پزشک برای تشخیص دلیل شکل گیری این شرایط بهترین ایده است.

درد دهان

این درد باید پس از گذشت مدتی از بین برود، به ویژه در افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند. نشانه های جدی دیگری نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به لکه های قرمز و سفید روی لثه ها، زبان یا پوشش داخلی دهان اشاره کرد. خون ریزی لثه و درد در آرواره می تواند نشانه دیگری باشد که درد دهان به واسطه دلیلی جدی، مانند سرطان سر و گردن، شکل گرفته است. اگر با این نشانه ها مواجه شده اید و درد دهان پس از گذشت چند روز بهبود نیافته است، بهترین راهکار مراجعه به پزشک یا دندان پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

گلودرد

Throat cancer1

 

گلودرد به ندرت عاملی نگران کننده در نظر گرفته می شود، زیرا می تواند به واسطه مشکلات ساده ای مانند حساسیت های فصلی یا سرماخوردگی شکل بگیرد. با وجود این، گلودرد می تواند نشانه ابتلا به سرطان گلو نیز باشد. هر چند تشخیص بین نشانه ای از سرماخوردگی یا سرطان گلو دشوار است، باید دانست در مورد دوم درد پس از گذشت چند روز یا چند هفته از بین نمی رود.

به امید فردایی روشن.

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *