عوامل موثر در متابولیسم بدن کدامند؟

متابولیسم بدن

خیلی لاغر بودن خوب نیست و خیلی ها هستند که دچار مشکل کاهش وزن شدید هستند، این احتمال وجود دارد که در متابولیسم بدن آنها اختلالاتی بوجود آمده است. همانطور که میدانید متابولیسم، به مجموعه واکنش های شیمیایی که در ارگانیسم زنده اتفاق می افتد، گفته می شود. در اغلب افراد میزان سوخت کالری طی روز افزایش یا کاهش می یابد، اما خیلی از افراد نمی دانند چگونه این امر رخ می دهد. عواملی بسیاری همچون: جنسیت، عادت روزانه و حتی وضعیت جسمی روی سوخت و ساز بدن تأثیر میگذارند و قرار است در این مطلب این این عوامل را یکی یکی بررسی میکنیم.

متابولیسم بدن در زمان استراحت

سوخت و ساز را می توان به هر نوع روند شیمیایی که در بدن رخ می دهد دانست اما آن چه بیشتر اهمیت دارد، RMR است، یعنی میزان کالری که در زمان نداشتن فعالیت می سوزانید. برای به دست آوردن RMR از پزشک بخواهید یک تست کالری متر از شما بگیرد. در این نوع تست، میزان دی اکسید کربنی که بیرون می دهید، اندازه گیری می شود تا RMR مشخص شود.

متابولیسم بدن

تاثیر میزان و زمان غذا خوردن بر متابولیسم بدن

نخوردن صبحانه یا صرف شام سنگین باعث اختلال روند سوخت و ساز بدن می شود. با بالا رفتن واکنش انسولین، فرد دچار اختلال متابولیکی می شود و میزان تراکم چربی در اطراف شکم افزایش می یابد. بنابراین هر روز صبحانه، ناهار و شام سالم مصرف کنید.

تاثیر بیماری ها بر متابولیسم بدن

گاهی برخی بیماری های خاص روی سرعت سوخت انرژی تأثیر می گذارد. در بدن افرادی که دچار کم کاری تیروئید می شوند، هورمون تیروئید به اندازه کافی تولید نمی شود. در حالی که بیماری (گریوز) پرکاری اتوایمیون تیروئید به علت تولید بیش از حد هورمون تیروئید در بدن به وجود می آید و می تواند به کاهش وزن منجر شود. در این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر جنسیت بر متابولیسم بدن

مردان عضله و میزان تستوسترون بیشتری دارند که این دو مورد در افزایش سوخت کالری موثر است.

متابولیسم بدن

تاثیر ویتامین بر متابولیسم بدن

ویتامین D که برای استخوان بسیار مفید است، در روند سوخت و ساز و تغییر وزن نیز نقش مهمی دارد. کمبود این ویتامین نیز با خطر افزایش چاقی مفرط ارتباط دارد.

علاوه بر موارد فوق داشتن عضلات بیشتر و تاخیر یائسگی نیز بر سوخت و ساز بدن تاثیر دارند.

دقت داشتن و رعایت کردن برخی نکات باعث بهبود متابولیسم بدن می شود که این خود دارای فوایدی همچون:

  • کاهش وزن
  • بهبود خلق و خو
  • بهبود میزان گرسنگی
  • بهبود نیاز جنسی
  • افزایش تحمل استرس

است که همهی این ها به کیفیت زندگی انسان کمک شایانی خواهد کرد.

به امید فردایی روشن.

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *