آنتی اکسیدان چیست و از چه طریقی بدست می آید؟

آنتی اکسیدان چیست و از چه طریقی بدست می آید؟ / ویکی ووک

آنتی اکسیدان از آن دست واژه هایی است که این روزها زیاد به کار می رود .شاید شما هم در برنامه های مختلف تلویزیونی که در مورد  حفظ جوانی و شادابی بحث می شود این واژه را زیاد شنیده باشید. در روزنامه ها و مجلات هم از این کلمه در صفحات سلامت زیاد استفاده می کنند  بر روی کالاها نیز  تبلیغات ماده حاوی آنتی اکسیدان زیاد به چشم می خورد. به راستی آنتی اکسیدان چیست و چه خاصیتی دارد . با ما باشید تا جواب این سوال را پیدا کنید .

رابطه آنتی اکسیدان و رادیکال های آزاد

 

آنتی اکسیدان چیست و از چه طریقی بدست می آید؟ / ویکی ووک

 

آنتی اکسیدان عاملی برای مقابله با رادیکال های آزاد اکسیژن است . رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که الکترونهای آن ها کامل نشده است به همین دلیل میل زیادی دارند که در واکنش های شیمیایی شرکت کنند و یکی از مهم ترین این مولکول ها اکسیژن است. اگر اکسیژن با تحریک تبدیل به رادیکال آزاد شود تبدیل به مولکولی خطرناک می شود که می تواند سبب بروز بیماری های قلبی، دیابت و یا سرطان شود. حال آن عاملی که قرار است جلوی این مولکول های خطرناک را بگیرد آنتی اکسیدان است.


شاید دوست داشته باشید

جشنواره موسیقی آینه دار چیست؟ / ویکی ووکجشنواره موسیقی آینه دار چیست؟

فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران یا همان جشنواره موسیقی آینه دار، با هدف معرفی فرهنگ غنی و موسیقی پربار نواحی و آیینی ایران، در سال ۱۳۹۲ آغاز بکار کرده است. این چشنواره تا کنون…

 

 


آنتی اکسیدان در چه موادی یافت می شود

 

آنتی اکسیدان چیست و از چه طریقی بدست می آید؟ / ویکی ووک

 

آنتی اکسیدان ها مواد مغذی بسیار باارزشی هستند که برای سیستم ایمنی بدن فوق العاده حائز اهمیت می باشند .برای آگاهی از انواع غذاهایی که آنتی اکسیدان دارند به موارد زیر توجه کنید:

  • ویتامین ث – ویتامین محلول در آب است که متاسفانه بدن قادر به ذخیره سازی آن نیست . بنابراین باید به صورت روزانه مصرف شود . میوه جات و سبزی ها منابع غنی ویتامین ث هستند.
  • ویتامین ای – یک ویتامین محلول در چربی است که  امکان ذخیره سازی آن در بدن وجود دارد و اغلب در کبد انسان ذخیره می شود . غلات سبوس دار و آجیل ها سرشار از ویتامین ای هستند.
  • بتاکاروتن – ماده پیش نیاز ساخت ویتامین آ است . سبزی هایی نظیر هویج ، گوجه فرنگی و کدو تنبل و میوه هایی مانند طالبی و زردآلو منابع اصلی بتاکاروتن هستند.
  • سلنیم – این ماده معدنی سدی محکم در برابر تخریب سلول های بدن می سازد بنابراین برای جلوگیری از بروز سرطان مفید است . برای دریافت این ماده معدنی ضروری از ماهی و تخم مرغ استفاده کنید.

منابع : ویکی پدیا


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *