جشنواره موسیقی آینه دار چیست؟

جشنواره موسیقی آینه دار چیست؟ / ویکی ووک

جشنواره های موسیقی عموماً فرصتی است برای به نمایش گذاشتن توان و آثار هنرمندان این عرصه برای مخاطبان خود، با این ویژگی که مخاطبان به صورت زنده، بی واسطه و با تنوع بالا به تماشا و گوش دادن به آثار هنرمندان این عرصه بپردازند. یکی از جشنواره های موسیقی، جشنواره موسیقی آینه دار است که رویکرد آن پرداختن به موسیقی نواحی و آیینی کشور عزیزمان است.

درباره‌ی جشنواره موسیقی آینه دار

فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران یا همان جشنواره موسیقی آینه دار، با هدف معرفی فرهنگ غنی و موسیقی پربار نواحی و آیینی ایران، در سال 1392 آغاز بکار کرده است. این چشنواره تا کنون چهار بار برگزار شده است و توانسته اساتید بزرگ موسیقی نواحی را در کنار یکدیگر جمع کند تا موسیقی غنیِ اصیل ایرانی را در فضایی خارج از مناطق خود به اجرا بگذارند. مریم قرسو دبیر علمی جشنواره موسیقی نواحی آینه دار در سومین دوره این جشنواره میگوید: “در حال حاضر برخی گونه های موسیقی در حال تغییر هستند که ناچار به پذیرفتن این تغییرات هستیم، در حالی که رفتارهای موسیقایی انسان در گذشته بخشی از فرهنگ و هویت ما بوده و باید در حفظ آن کوشا بود. بنابراین ما باید فرهنگ موسیقیایی دیروز را بشناسیم تا فردا را برایمان تعریف کند”.

 

جشنواره موسیقی آینه دار چیست؟ / ویکی ووک

 

 تاریخچه جشنواره موسیقی آینه دار

علی مغازه ای دبیر هنری جشنواره با اشاره به پیشینه این جشنواره گفت: “آینه دار یک خیال و آرزو بود که ما در سال 1391 آن را مطرح کرده و در سال 1392 به شکلی بسیار کوچک تر از آنچه امروز مشاهده می فرمایید، اولین دوره آن را برگزار کردیم. متأسفانه در کشور ما فستیوال ها تحت تأثیر سلایق مختلف، کارکردی منفی پیدا کرده که ما برای پرهیز از چنین اتفاقی، مناطق سیاسی را کنار گذاشته و منطقه های فرهنگی در بافت اقوام ایرانی را هدف قرار دادیم. در دوره اول جشنواره آینه دار مناطق شرقی کشور را هدف قرار داده و حدود 30 هنرمند بزرگ را از سیستان و بلوچستان و شرق خراسان دعوت کردیم و دوره دوم این فستیوال سالانه را به هنرمندان جنوب کشور اختصاص دادیم.


شاید دوست داشته باشید

اسارون و خواص آن / ویکی ووکاسارون و خواص آن

گیاهی علفی و چندساله و خیلی کوچک است. این گیاه فقط تا ارتفاع سانتی‌متر رشد می‌کند و دارای خواص…

 


 

رویکرد جشنواره موسیقی آینه دار

به گفته مریم قره سو دبیر علمی جشنواره موسیقی نواحی آینه دار این جشنواره محدود به اجراهای زمان برگزاری نیست، و می خواهد در طول سال نیز با پژوهشگران و موسیقی دانان همراه باشد. انتشار کتاب سال آینه دار اولین گام است که با تمرکز بر سوال های بنیادین و مفهومی موسیقی منتشر می شود و نخستین جلد آن، در جشنواره سوم منتشر شد. همچنین انتشار مجموعه مقاله هایی درباره موسیقی اقوام ایرانی، گام دوم است، که شماره نخست آن هم زمان با شب های موسیقی نواحی در پاییز منتشر می شود.

 

جشنواره موسیقی آینه دار چیست؟ / ویکی ووک

 

وی افزود: “در سومین حرکت، دادن بورس های پژوهشی به پژوهشگران موسیقی نواحی را درنظر داریم که پژوهش های آنان در مجموعه مقاله هایی منتشر می شود. این طرح را احسان رسول اف رئیس جشنواره آینه دار در دوره نخست این جشنواره مطرح کرده است. قدم بعدی نیز انتشار گزارش سالانه جشنواره موسیقی نواحی آینه دار است که با رویکردی اجتماعی برای مخاطب عام تری منتشر خواهد شد.”

چهارمین جشنواره موسیقی آینه دار برگزار شد

 

جشنواره موسیقی آینه دار چیست؟ / ویکی ووک

 

چهارمین جشنواره موسیقی نواحی و آیینی ایران، چهارشنبه ۲۹ آذر ماه با اجرای بخشی از آخرین بازماندگان موسیقی اقوام شمال غرب ایران در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان  در تالار رودکی تهران آغاز شد. استاد نادر قیاسی خواننده، عاشیق کریم نیک خو نوازنده قوپوز، علی عباسی نوازنده بالابان در بخش عاشیقی پارس آباد و گِرمی، عاشیق امید جباری نوازنده قوپوز، عاشیق ابراهیم رنجور قره داغی نوازنده قوپوز، احمد خاتمی نوازنده بالابان و علی وطن خواه نوازنده قاوال در بخش عاشیقی اَهَر و عاشیق خلیل احمدی نوازنده قوپوز، سولدوز محمدی نوازنده بالابان و صحبت جبرئیلی نوازند قاوال در بخش عاشیقی مشکین شهر از جمله گروه هایی بودند که در بخش اول اولین روز چهارمین جشنواره موسیقی نواحی آینه دار به اجرای برنامه پرداختند.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *