چگونه کودکان را به مسواک زدن تشویق کنیم؟

مسواک زدن

دهان کودکان از همان دوران کودکی نیاز به تمیز شدن دارد و این وظیفه ی والدین است که این کار مهم را به فرزندان بیاموزند و اگر اینکار را جدی بگیرند، مسواک زدن عادتی خواهد شد که او در تمام طول عمر آن را حفظ میکند و دهان و دندانی سالم و سفید که باعث زیبایی صورت او هم می شود، دارد.

کودکان از چند سالگی باید مسواک زدن را شروع کنند؟

شاید این سوالی است که ذهن خیلی از والدین را مشغول کرده که از چند سالگی مسواک زدن را باید شروع کرد، شما باید از همان کودکی دندان کودک خود را تمیز کنید، بعد از هر وعده ی غذا یا شیر مادر، لثه های او را با یک دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید که اینکار چند فایده دارد:

brush teeth3

اولین فایده ای که این مسئله دارد این است که پلاک های که روی لثه جمع می شود از بین می رود، پلاک ها ماده چسبناکی هستند که از باکتری ها، خرده های غذا و مخاط تشکیل شده است. برداشتن آن مانع از رشد باکتری های متعدد روی لثه کودک می شود. علاوه بر این ها این مسئله برای کودک عادت می شود و در آینده مسواک زدن برای او راحتتر می شود و حتی به این که کسی دست در دهان او ببرد در هنگام معاینه دندان ها کمتر اذیت می شود که این خودش مسئله مهمی است.

چگونه دندان های کودکان را مسواک بزنیم؟

اولین دندان کودک در حدود شش ماهگی تا یک سالگی در می‌ آید. در این زمان می‌توانید از یک گوش پاک‌کن برای تمیز کردن دندان وی استفاده کنید. به تدریج با زیادتر شدن تعداد دندان‌ها، می‌توان از یک مسواک نرم کوچک کمک گرفت. تا حدود شش تا هفت سالگی، شما مسئول پاکیزه نگه‌داشتن دندان‌های کودک خود هستید. تا قبل از شش سالگی، حتی اگر فکر می‌کنید کودک شما قادر به مسواک زدن دندان‌هایش است لازم است باز هم شما بر کار او نظارت داشته باشید.

brush teeth1

 


شاید دوست داشته باشید

مسواک چگونه مسواک بزنیم؟

شما روزانه دو تا سه بار دندا‌‌ن هایتان را مسواک می‌زنید؟ شاید تصور می‌کنید در این کار خبره شده‌اید و دیگر دندان هایتان دچار پوسیدگی نمی شود. اما ممکن است بدون این که بدانید خطاهایی مرتکب ‌شوید که کارایی را کاهش دهد.


 

چگونه کودکان را به مسواک زدن علاقه مند کنیم؟

روش های متفاوتی است اما یک روش موثر تر است آن هم این است که به کودکانتان اجازه دهید تا آنها دندان های شما را مسواک بزنند و شما در طول این مدت بخنید و نشان دهید که اینکار بسیار جالب و با نشاط است. سپس اجازه دهید خود او دندان هایش را مسواک بزند و در نهایت خود شما دندان های او را تمیز کنید. راه دیگری هم که میتوانید استفاده کنید، اجازه دهید تا دندان های عروسکان خود را مسواک یزند و او را تشویق کنید که اینکارا را انجام دهد یا اجازه دهید که خودش مسواک خود را انتخاب کند.(البته زیر نظر شما) لطفا اصلا در هنگام مسواک زدن اصلا عجله نکنید و کودک را تهدید نکنید زیرا اینکار ها باعث آسیب روحی می شود و باعث می شود تا از مسواک ترس داشته باشد.

brush teeth2

نکاتی در هنگام مسواک زدن

می‌توانید در هنگام مسواک زدن شعری که دوست دارد یا شعری درباره مسواک زدن، برایش بخوانید تا سر او گرم شود که یک نمونه را در انتهای این مطلب آورده شده است که میتوانید آنر ا دانلود کنید. هنگام مسواک زدن، بیشتر وقت را صرف دندان‌های عقب کنید زیرا پوسیدگی در این دندان‌ها بیشتر ایجاد می‌شود. در نهایت هم به کودک بیاموزید که دهانش را با آب بشوید و سپس آن را تف کند. و نخ کشیدن را نیز فراموش نکنید. البته اغلب دندان‌های شیری، به‌خصوص دندان‌های جلو، از هم فاصله دارد و چندان لزومی به تمیز کردن فاصله میان آن ها نیست. اما دندان‌های عقب به تدریج به هم نزدیک می‌شود و سپس به هم می‌چسبد. در این زمان باید نخ کشیدن را شروع کرد.

دانلود آهنگ برای تشویق کودکان

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *